„Imam strah da prođem ispod, vlast nema na upozorenja“: Šta su i kako gradili Kinezi u Subotici

Vesti 18. jan 202520:33 56 komentara

Bivša pomoćnica ministra građevinarstva Anita Dimoski, koja se nalazi u kućnom pritvoru i na optužnici za rušenje nadstrešnice u Novom Sadu, tokom 2023. uputila je dva dopisa kineskim izvođačima oštro ih kritikujući za pristup radovima na rekonstrukciji pruge Beograd - Subotica. Ovo je otkrio Forbes Srbija , analizirajući dokumentaciju iz novosadskog tužilaštva. Za Subotičane, pak, ovo nije vest, već samo potvrda sumnji koje već dugo imaju, a koje je pad nadstrešnice u Novom Sadu samo pojačao.

Kada je zgrada železničke stanice u Subotici rekonstruisana, nestala je zvezda petokraka, a nikla nadstrešnica. Ona još uvek stoji i za državu nikad nije bila sporna, za razliku od brojnih drugih objekata preko kojih ide pruga, zbog kojih je pomoćnica ministra građevinarstva Anita Dimoski ribala kineske izvođače.

Kada je u junu 2023. kritikovala Šandong jer ne preuzima svoje obaveze na izgradnji brze pruge, posebno je apostrofirala objekte u Subotici — podvožnjake, nadvožnjake, mostove i galerije.

Jedan od podvožnjaka koji su izazvali gnev pomoćnice ministra je onaj u Bajnatskoj ulici. Em su radovi kasnili, em su Kinezi bez saglasnosti nadzornog organa zatvorili saobraćaj prema Banatu, ali najvažnije nije bilo dovoljno radne snage, licenciranih inženjera kako iz Srbije, tako i iz Kine, a i ugrađivan je materijal nezadovoljavajućeg kvaliteta.

„Ovakvo ponašanje dovodi do potpune neusaglašenosti u gradnji, do nekvalitetno izvedenih radova, do kršenja i najosnovnijih pravila građevinske struke i gradnje, a kao krajnji čin pokazuje i ignorisanje pristojnog ponašanja podizvođača prema državi u kojoj se izvode radovi“, izjavila je tada pomoćnica ministra građevinarstva Anita Dimoski.

Pošto, po svemu sudeći, prvi dopis nije urodio plodom, Dimoski je u oktobru 2023. poslala još jedan, posebno naglašavajući probleme koji su uočeni na izgradnji jednog drugog podvožnjaka.

Ovde je Dimoski bila još oštrija. Kako je rekla, zbog neprofesionalnog rada na podvožnjaku u Kosovskoj ulici došlo je do ugrožavanja ljudi i imovine, zbog čega je bio zatvoren i deo gradilišta. Ona je tad tražila od kineskog partnera i smene u njihovom rukovodećem timu.

Za sve ovo javnost je saznala tek nakon što je novosadsko tužilaštvo objavilo dokumentaciju iz istrage u vezi sa novosadskom tragedijom, ali se sami Subotičani nisu previše iznenadili.

Opozicona odbornica Nela Tonković odavno je tražila od grada da se oglasi da li su objekti bezbedni i da alarmira republičke vlasti da građevine provere, ali je taj apel subotička vlast – ignorisala.

„Delovalo je kao da je upitan sam kvalitet radova. Neki su spojevi počeli da pucaju i građani su se učestalo javljali, kako nama iz opozicije, tako, verujem, i predstavnicima vlasti. Međutim, sva ova železnička infrastruktura je otvarana kako se šta gradilo, tako su se gradski čelnici i ljudi sa čela ministarstva i Infrastrukture železnice Srbije tim radovima hvalili. Mi zapravo nismo znali, do pre par dana da je išta bilo upitno. Nismo znali zvanično, ali jesmo znali kao oni koji svakodnevno koriste i pešačku i automobilsku infrastrukturu“, kaže Nela Tonković, gradska odbornica DS.

Ovako danas izgleda ganc nov podvožnjak Ulici Maksima Gorkog u samom centru grada. Popucali šrafovi kod brojnih Subotičana izazvali su podozrenje.

„Video sam, ne radove nego sam video pukotine na više mesta, pa me to malo zabrinjava. Ponekad imam strah da prođem ispod.“

„Pa, bili su dosta dugo zatvoreni. Nemam pojma. Ni ne vodim računa o tome.“

„Navodno, sad neće niko ni da potpiše da se pusti u upotrebu ta pruga. Tako se priča. Da li ima istine, nemam pojma.“

Pruga je u aprilu prošle godine završena. U oktobru je predsednik Srbije uz medijske fanfare čak i doputovao iz Beograda do Subotice u društvu novosadskog gradonačelnika i pokrajinske premijerke. Sam Vučić obećao je njegova svita neće biti jedina koji se provozala brzom prugom, najavivši otvaranje ove deonice za kraj novembra. Do danas – ništa od toga.

„Imam utisak da se tome više niko ne raduje. Imam utisak da sugrađani sve više strahuju, i da čak i oni koji su nameravali da svakodnevno koriste tu relaciju, jednom kad bude otvorena će se zapitati među njima i ja koja sam veoma često na putu do Novog Sada ili Beograda. Bogami, sada svakako imam sumnje i u kvalitet radova i njihovu izdržljivost“, navodi Nela Tonković, gradska odbornica DS.

Na železničku stanicu u Subotici stiže samo voz koji povezuje ovaj vojvođanski grad sa Segedinom. Subotičani tako do Mađarske idu u šoping za 750 dinara, a do Novog Sada i Beograda samo kolima ili autobusom.

Pročitajte još:

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare