Republička vodoprivredna inspekcija nije dala saglasnost kineskoj kompaniji da eksploatiše šljunak iz Zapadne Morave za potrebe gradnje autoputa Preljina - Požega. Nakon izlaska na teren i sačinjenog nalaza inspekcijske kontrole, izdato je rešenje kojim se kineskim izvođačima radova na gradnji auto-puta na trasi Preljina - Požega, zabranjuje eksploatacija rečnog šljunka iz Zapadne Morave i nalaže vraćanje korita reke u prvobitno stanje.
Pokušaj da se kroz uređenje obale reke, šljunkom namire kineski izvođači radova na auto-putu Preljina – Požega, dobio je obrt. Inspekcija je zabranila vađenje šljunka, i zatražila da se pribave sve potrebne dozvole.
Gradonačelnik Čačka Milun Todorović, koji je zajedno sa „Srbijavodama“, sa kineskom kompanijom dogovorio eksploataciju šljunka, uz obrazloženje da je reč o produbljivanju korita Zapadne Morave, uzvodno od brane Parmenac, sada kaže da je šljunak izvađen kako bi se ispitao.
„Ogromna vađenja šljunka i peska traže elaborat i dozvole. A izvođači ih za sada nemaju. Sada je reč o uređenju mulja obuhvata, koji je nanet u ranijim poplavama. Radi se ispitivanju tog šljunka. Pre svega, da li je on dobar za sam trup autoputa. Ako bude odgovarao, za nas će to biti odlično. Mislim da ćemo jednim udarcem da ubijemo dve mušice“, rekao je Todorović.
Ali, pre nego što jednim udarcem, kao hrabri krojač, ubije i sedam mušica, gradonačelnik Čačka će morati da odgovori na pitanje, koliko je šljunka potrebno izvući iz korita Morave radi „uzorkovanja o kojem govori“.
A u poslednjih nekoliko dana, više od stotinu kamiona šljunka izvezeno je iz korita reke. Kako smo saznali, nakon burne reakcije javnosti, inspekcija je izdala rešenje kojim se zabranjuje vađenje šljunka.
Nataša Milivojević iz Svetske organizacije za prirodu (WWF Adria) kaže za N1 da se pod oznakom radova na uređenju toka Zapadne Morave, u stvari eksploatisao šljunak.
„Zato što se na taj način izbegavaju sve procedure. A to su pribavljanje dokumentacije, kao i plaćenje naknada državi za eksploataciju šljunka“, objašnjava Milivojević.
Prema njenom mišljenju, to je bio najbrži način da se dovedu kamioni u koje će se utovarivati šljunak. Kaže i da je šteta već učinjena, jer je tolika količina izvađena, i napominje da je šljunak idealni prečišćivač vode.
„Zakon o rudarstvu upravo definiše količinu materijala koja je potrebna da se izvadi zbog tehnoloških ispitivanja ili uzorkovanja svojstava mineralnih sirovina. One iznose dvadeset kubika. A mi smo svedoci da je ovih dana više stotina, ako ne i hiljadu kubika izvađeno. A izjava gradonačelnika Čačka nama predstavlja dokaz da se širom zatvorenih očiju gleda na eksploataciju šljunka, ne samo na Zapadnoj Moravi, već i u celoj Srbiji“, kaže Nataša Milivojević.
Iz Koalicije protiv korupcije u životnoj sredini, kažu da će pokrenuti postupke protiv odgovornih lica, jer prema njihovom mišljenju to je jedini način da se utvrdi šteta koja je načinjena životnoj sredini. Iz Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, u čijem je resoru vodoprivredna inspekcija, nisu želeli da odgovore na pitanja koja se odnose na to šta je sve inspekcija utvrdila nakon obilaska radova na Moravi.
Koje je tvoje mišljenje o ovome?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare