Sudar dva putnička voza na železničkoj stanici Zemun, brzom reakcijom dispečera uspešno je izbegnut. Istraživali smo šta je najčešći uzrok ovakvih incidenata i kako se mogu sprečiti?
U Srbiji se sudar vozova nije dogodio, premda je mogao. Desilo se to, pre osam meseci, u Grčkoj. Sudar putničkog i teretnog voza odneo je tada 57 života.
Dva putnička voza hitala su pre dva dana u susret jedan drugom ka železničkoj stanici Zemun. Do toga je, prema dosadašnjim informacijama, došlo, jer je Regio voz prošao kroz crveno svetlo. Kako je grčki scenario, ipak, izbegnut?
„Naime, najpre zahvaljujući najsavremenijoj opremi ovde u Telekomandnom centru, koja je zaista reagovala, a onda i zahvaljujući brzoj, efikasnoj, odgovornoj i profesionalnoj reakciji naših dispečera ovde u Centru izbegnut je sudar vozova u Zemunu“, naveo je pr Insfrastrukuture Železnice Srbije Nenad Stanisavljević.
„Takvi propusti se na železnici broje kao da se desila nesreća. Imaju oni neki naziv najavljivači nesreće. Dakle, vi praktično, izbegli ste nesreću, ali naknadno nekim potezom, ali propust se desio – prošao je kroz crveno svetlo“, objasnio je profesor Saobraćajnog fakulteta Branislav Bošković.
A to je jedan od najščešćih propusta na želežnici. Takvih je, kaže Bošković, sve više u Srbiji, kao i u Evropi. Uzrok njihovog porasta još nije poznat, ali jesu procedure koje se moraju preduzeti kada do njih dođe.
Tri alternativne mogućnosti u slučaju prolaska voza kroz crveno:
– Dispečer preusmerava kretanje
– Dispečer izdaje nalog da se isključi napon na kontaktnom vodu
– Aktivira se auto-stop uređaj
Najefikasnije rešenje, ističe profesor Saobraćajnog fakulteta, jeste aktivacija auto-stop uređaja, voz koji je prošao kroz crveno on automatski zaustavlja. Poseduju ga i naše pruge, premda nije izvesno koje.
„Pruga mora da se obezbedi sa tim uređajem kao i lokomotive. E, sad, za vreme sankcija pa nadalje dosta je devastirano tih uređaja na prugama. Šta od toga koliko funkcioniše. Mnoge su u rekonstrukciji upravo, tako da je za pregled potrebno dosta informacija gde od toga sada šta funkcioniše“, dodao je profesor Bošković.
Šta od toga funkcioniše pokušali smo da saznamo od nadležne institucije. Odgovor nismo dobili, ali jesmo od ministra Vesića obećanje – Srbija će, za pet do osam godina, imati jednu od najmodernijih železnica u Evropi. Do tada – uzdamo se u pozorne i posvećene dispečere.
Komentari ()
Vidi sve komentare