Miloš Vučević "zatečen" odlukom UM o oglašavanju: Šta zapravo piše u zakonu

Predsednik Srpske napredne stranke Miloš Vučević izjavio je, povodom odluke kompanije United Media da ne emituje politički marketing u svojim emisijama, da se radi "o presedanu" i da su on i premijerka Ana Brnabić o tome obavestili predstavnike međunarodne zajednice. Zakon jasno propisuje drugačije od onoga što tvrdi Vučević.
United Media grupacija obavestila je javnost da je doneta odluka da svi mediji u sastavu te grupe tokom predstojeće predizborne kampanje u Srbiji ne objavljuju političko oglašavanje.
"Svakako se radi o presedanu, odbijanju komercijalnih uslova, to najbolje govori o nivou demokratičnosti", kazao je Vučević medijima nakon što je SNS predala RIK-u listu za parlamentarne izbore 17. decembra.
Vučević je rekao da je ispred SNS-a "u dogovoru sa Anom Brnabić" uputio pismo "svim međunarodnim predstavnicima u Evropi koji su zaduženi za slobodu medija".
"Pošto se često spočitava od strane dušebrižnika da li je i kakav je nivo slobode medija, da nam sad odgovore kako i zašto je ovo moguće u Srbiji. Ali to je već pitanje za vlasnike tih medija. I sa njima i bez njih građani Srbije znaju istinu, ne možete građane slagati. Svako ko misli da može nekim trikovima ili kalkulantskim potezima da prevari građane, vara se", kazao je Vučević.
Na pitanje N1 da li je te iste evropske predstavnike obavestio i da SNS odbija gostovanja na N1, a to je jedan od načina da dobiju medijski prostor, Vučević kaže:
"Naše je pravo da gostujemo tamo gde hoćemo, a naša je obaveza da odgovaramo na vaša pitanja kao što sada radimo. Tako da vi imate pravo da pitate šta želite, nije prekinuta komunikacija između vašeg medija i naše stranke. A ja sam obavestio one koji su zaduženi za slobodu medija u Evropi da je nam je onemogućeno komercijalno oglašavanje, i ne govorimo o tome da li se neko odaziva u emisije", rekao je Vučević.
Zakon kaže drugačije
Vučević ponavlja da je strankama onemogućeno da pod komercijalnim uslovima plate reklamu.
"Što je inače obaveza u delu izborne kampanje koji se tiče medija", navodi.
Međutim, zakon jasno propisuje drugačije od onoga što tvrdi Vučević.
O tome govore dva zakona - Zakon o oglašavanju i Zakon o elektronskim medijima.
Zakon o oglašavanju, koji se primenjuje i na političko oglašavanje, propisuje zabranu diskriminacije oglašivača (čl 9), odnosno "zabranu neopravdanog odbijanja objavljivanja/emitovanja oglasne poruke, ili na drugi način neopravdanog pravljenja razlike ili nejednakog postupanja, isključivanja, ograničavanja ili davanja prvenstva različitim oglašivačima, u istim ili sličnim situacijama".
Zakon o elektronskim medijima takođe sadrži sličnu odredbu (čl. 62. novog Zakona) koja kaže da je "pružalac medijskih usloga dužan da u toku izborne kampanje registrovanim političkim strankama, koalicijama i kandidatima obezbedi zastupljenost bez diskriminacije u predizbornom programu".
Slično je i sa "predizbornom preporukom" REM-a komercijalnim emiterima od pre par godina.
Po istom članu, pružalac medijskih usluga je dužan da pre početka izborne kampanje objavi tarife za političko oglašavanje, ukoliko se opredeli da tokom kampanje objavljuje tu vrstu oglašavanja.
Dakle, Zakon o elektronskim medijima izričito daje opciju da ne emituješ političko oglašavanje, ali ako ga emiter ima, ono mora da bude nediskriminatorno, kako po medijskim, tako i po oglašivačkim propisima.
Diskriminacije u ovom slučaju nema, jer se neće oglašavati nijedna politička opcija, dakle, nema favorizovanja, niti primene bilo kakvog selektivnog tretmana.
Pružalac medijske usluge može da se opredeli da tokom kampanje neće objavljivati političko oglašavanje, što je United Media to i uradila.
Koje je vaše mišljenje o ovoj temi?
Pridružite se diskusiji ili pročitajte komentare