Kakav tramvaj Beograd kupuje za više od tri miliona evra po komadu?

Vesti 11. jun 202411:01 77 komentara
https://www.bozankaya.com.tr

Jedini ponuđač, koji se javio na tenderu za nabavku 25 novih tramvaja u Beogradu je turska fabrika Bozankaja iz Ankare. Kako turski tramvaji izgledaju može se videti u katalogu njihovih proizvoda, a tehničke karakteristike koje nude slične su onima koje je Grad beograd zahtevao u Tehničkoj specifikaciji. 

Bozankaja je za 25 tramvaja ponudila cenu od oko 67,3 miliona evra bez PDV-a, odnosno oko 81 miliona evra kada se PDV uračuna. To je, po vozilu, 3,23 miliona evra.

Prva dva tramvaja trebalo bi da budu isporučena Beogradu u roku od devet meseci. Kada je reč o isporuci ostalih vozila, nije izvesno kakva će biti tačna dinamika njihovog pristizanja u Beograd, objavila je eKapija pozivajući se na tenderesku dokumentaciju.

Kompanija iz Ankare svoj proizvod reklamira kao ekonomičan, pouzdan i ekološki prihvatljiv gradski prevoz. Na zvaničnom sajtu navode da su tramvaji prozivedeni najnaprednijom tehnologijom, a da dizajn vozila omogućava lak pristup.

„Njegov svetao salon nudi visok komfor putnicima“, navodi kompanija na svom sajtu. Posebno se ističe udobnost za vozača i putnike u smislu minimanlne buke i vibracija.

„Bozankaja tramvaj je kompatibilan sa svim urbanim uslovima i fleksibilan, zahvaljujući modularnom dizajnu“, piše na sajtu kompanije.

U Tehničkoj specifikaciji za nabavku tramvaja, a za koji mnogi kažu da je pisana baš za turskog prozvođača, zahteva se da novi tramvaji moraju da odgovaraju profilu šina i širini koloseka u Beogradu, a to je jedan metar.

Projektovana brzina na tramvajskim prugama kroz Beograd je 50 kilometara na sat. Tramvaji, navodi naručilac u tehničkoj dokumentaciji, moraju da budu zglobni petodelni i potpuno niskopodni. Upravo takvi su tramvaji koje na svom sajtu reklamira Bozenkaja.

www.bozankaya.com.tr

„Tramvaji će biti zglobna petodelna vozila, potpuno niskopodni, opremljeni mikroprocesorskim sistemom za regulaciju vuče i kočenja, DC/DC pretvaračem za napajanje niskonaponskih uređaja, elektronskim sistemom za informisanje putnika, video nadzorom, rampom za lica sa posebnim potrebama i klima uređajem u kabini vozača i putničkom prostoru“, navodi se u tehničkoj dokumentaciji na osnovu koje se javna nabavka vrši.

Zahteva se i da tramvaj (bez spojnica) bude dugačak između 29 i 32 metra, a da najveća širina na najširem delu iznosi između 2,2 i 2,4 metra sa retrovizorima i žmigavacima.

Zbog obilnih padavina tramvaj moda da bude u mogućnosti da vozi kroz vodu duboku najmanje šest centimetara iznad nivoa šina, kao i 10 centimetara snega iznad šina.

„Konačnu širinu, dužinu predlaže Isporučilac, koji treba da potvrdi da je ponuđeni tramvaj kompatibilan sa postojećom infrastrukturom Naručioca i da ispuni zahtevani kapacitet koji se odnosi na broj putnika po m2, a koji je naveden u Tehničkim specifikacijama“, navodi se u dokumentu.

A zahtevani kapacitet je minimalno 40 mesta za sedenje, ne računajući sklopiva sedišta. Broj mesta za stajanje računa se po kriterijumu četiri osobe po metru kvadratnom, s tim što minimalni kapacitet tramvaja ne sme biti manji od 160 putnika ukupno.

„Masa praznog vozila ne sme da bude veća od 1.400 kg po metru dužine, a masa vozila sa punim opterećenjem ne sme da bude veća od 2.000 kg po metru dužine. Opterećenje po svakom paru naspramnih točkova ne sme preći 10.000 kg. Isporučilac će navesti ukupnu masu tramvaja. Ona treba da bude što manja“, piše u Tehničkoj specifikaciji.

Kako će tramvaj na kraju izgledati znaće se tek kada isporučilac prezentuje tri predloga projekta za izgled prednjih i zadnjih delova vozila.

Novi tramvaji treba da budu projektovani i izrađeni za životni vek od najmanje 30 godina „sigurne i pouzdane eksploatacije“, a prema procenama Grada smatra se da tramvaji prelaze oko 70.000 km godišnje. U slučaju ove nabavke, to bi značilo da novi tramvaji moraju da mogu da pređu 2,1 milion kilometara tokom svog životnog veka.

Model tramvaja koji je turska kompanija predstavila na svom sajtu dugačak je 32,7 metara, širok 2,65 i težak 41,9 tona. Ovo vozilo je, međutim, napravljeno za razmak šina koji je 1,435 metara, što za za skoro 50 odsto šire od razmaka šina u Beogradu.

Tramvaj je potpuno niskopodni, ima osam dvokrilnih i četiri jednokrilna vrata, kao i modularni raspored konfiguracije sedišta. Ukupno je 66 sedećih putnika i stojećih 229, odnosno šest po metru kvadratnom, što znači da je ukupan kapacitet 295 putnika.

Sama činjenica da je tramvaj koji će saobraćati u Beogradu uži, ali i kraći od modela koji turska kompanija predstavlja na svom sajtu, znači i da će kapacitet putnika biti manji od mogućih 295.

Maksimalna brzina turskog tramvaja je 70 kilometara na sat, s maksimalnim ubrzanjem 1,3 m/s2 i usporavanjem u radu od 1,2m/s2.

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare