„Kapetan je svesno odabrao kraći zalet i pored upozorenja“: Kako je došlo do incidenta na beogradskom aerodromu

Vesti 20. feb 202419:44 66 komentara

Posle burnih reakcija putnika i javnosti, prinudnim sletanjem aviona na letu JU324 iz Beograda za Diseldorf, bavi se i Tužilaštvo. Kako N1 nezvanično saznaje, Više javno tužilaštvo u Beogradu, u saradnji sa Upravom kriminalističke policije, pokrenulo je predistražni postupak. I pre istrage, Er Srbija je saopštila da prekida saradnju sa grčkom kompanijom Maraton Erlajnz, od koje je bio iznajmljen i avion i članovi posade.

Tonski snimak razgovora pilota i Kontrole letenja Beograd razotkriva šta se dogodilo na letu JU 324.

Kontrola letenja: Da li znate da ste krenuli ka pisti na delta 5 odeljak?

Pilot: Da. Tora je 2, 2, ne…Tora je 1-2-7-3 metara, pretpostavljam da je to dovoljno.

Kontrola letenja: Ok. Izračunajte i zovite me. Ako je potrebno možete da idete na odeljak delta 6.

Odlazak na delta 6 izlaz značio bi dodatnih 1024 metra za zalet. Kada je avion poleteo, počinje drama u kabini.

Pilot: Moramo nazad, dotakli smo nešto na zemlji.

Kapetan je svesno odabrao kraći zalet i pored upozorenja Kontrole letenja kaže za N1 dugogodišnji pilot nekadašnjeg JAT-a Stevan Ignjatović.

„Ovde je nesreća u tome što je došlo do spoja raznih i nacionalnosti i državljanstava, da dva stranca sede u pilotskoj kabiti. Jedan je bio Italijan, drugi Poljak. Pitanje je koji je bio nivo komunikacije među njima“, priča pilot u penziji Stevan Ignjatović.

Ignjatović kaže da je došlo do preskoka procedure i da piloti nisu poštovali čuvenih 12 stavki „Take of Briefinga“ koje pilot čita, a kopilot ponavlja. Tada grešaka nema, navodi Ignjatović.

„U „Take of briefingu“ imate da ponavljate da polećete sa te i te tačke da do kraja piste imate 1, 2, 3 hiljade metara i da polećete sa tom i tom brzinom. I kad se to uradi, tek tada dajete gas i krećete. Ovde je došlo do toga da je neko prozevao tu priču iz razloga, ili su bili previše samouvereni ili je svako bio u svom svetu“, dodaje Ignjatović.

Er Srbija je saopštila da će u potpunosti sarađivati sa nadležnim državnim organima.

„Bez obzira na rezultate pomenute istrage, Er Srbija je danas obavestila Maraton erlajnz da sa tom kompanijom raskida saradnju, tako da već od sutra, 21. februara 2024. godine, nijedan let Er Srbije više neće biti obavljen letelicama te grčke kompanije“, navode iz kompanije.

Jedan od najiskusnijih novinara koji prate avio saobraćaj, Alen Šćurić, kaže da je Er Srbija u dve godine povećala broj linija za 100 odsto i da takav negenerički rast Er Srbija nije mogla da isprati svojim kapacitetima, pa je posegnula za masovnim najmom aviona sve sa posadama.

„Pritom je kompanija bila prisiljena da uzme nove mlade kompanije koje su imale jako malo aviona. Konkretno, ova kompanija, dakle Maraton je morala povećati svoju flotu za 160 odsto, i nabaviti veliki broj pilota. Povećali su broj pilota tri puta da bi mogli ispuniti obaveze prema Err Srbiji. Dakle, nabavili su veliki broj novih pilota. A nije baš da na tržištu imate pilota. Ima ih jako malo“, kaže Šćurić.

Putnici imaju pravo na otštetu. Mogu traže naplatu i materijalne štete zbog kašnjenja i nematerijalne zbog pretrpljenog straha.

„Videli smo i neka svedočenja putnika i čak je bila i izjava da je jedan putnik snimao i testament. Dakle, radi se o strahu visokog intenziteta“, ojašnjava Dejan Gavrilović iz Udruženja potrošača „Efektiva“.

Er Srbija se izvinila putnicima, citiramo – „zbog pretrpljene neprijatnosti“ i najavila da će im hitno nadoknaditi materijalnu štetu.

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare