
Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti Milan Marinović rekao je za N1, nakon informacije da su sa sajtova nekoliko kompanija poput Zare, Stradivarujisa, Masimo Dutija procureli lični podaci građana, da su trgovinske kuće te podatke tražili od građana koji su naručivali onlajn.
„Tražili su im podatke o broju identifikacionih dokumenata, lične karte i pasoša, to ne bi bilo nezakonito samo po sebi, da nije pitanje trenutka. U skladu sa Narodnom bankom i Ministarstvom finansija, oni treba da traže taj podatak i da ga upišu, ali tek kada dođe do i reklamacije i povraćaja robe, ali oni su tražili odmah prilikom zaključenja ugovora, od svih, bez obzira da li će doći do reklamacije ili neće, nije u pravom trenutku traženo, postupili su protiv zakona“, kazao je on.
Dodaje da je iz tog razloga doneto rešenje trajne zabrane podataka na taj način.
„Obavestili su nas da su postupili u skladu sa rešenjem i da su obustavili prikljupljanje na taj način i da su prikupljene podatke obrisali. Posle toga nismo imali pritužbe, ne znači da nećemo sprovoditi neki kontrolni nazdzor, najbolje ćemo saznati ako su nastavili, svakako će neko od građana da prituži, onda ćemo ponovo da odreagujemo“, rekao je Marinović.
Marinović je kazao da ima dosta sličnih primera zloupotreba ličnih podataka građana i da su razne varijante.
„Imamo slučajeve da neko koristi tuđi logo, obećavajući građanima nagrade, vaučere, toga nema malo. Dešava se preko društvenih mreža, traži se previše podataka, primer – ako naručite robu preko interneta, logično je da morate dati neke podatke, ime, prezime, adresa, broj telefona, a ne broj računa“, kazao je poverenik i dodao da je odšteta regulisana zakonima.
„Što se tiče žalbe postoje razni načini, ukoliko sumnjate da vaše podatke ne prikuplja onaj za koga se predstavlja, vi možete da se obratite MUP-u, tužilaštvu, a uvek se možete obratiti povereniku“, zaključio je Milan Marinović.