„Nastavnici nemaju nikakav autoritet, poziv izgubio svaku vrednost“: Oljača o napadima u školama

Vesti 14. jun 202410:01 13 komentara

Komentarišući dva napada na prosvetne radnike koji su se dogodili juče u Beogradu, najpre kada je jedna majka pretukla nastavnicu biologije u OŠ Jovan Dučić, a onda i da su u OŠ Sveti Sava roditelji pretukli učiteljicu, predsednik Društva za održivu budućnost "Koraci" Marko Oljača, navodi da te slučajeve ne možemo posmatrati van opšteg konteksta koji živimo i imamo. 

„Ja, nažalost, nisam začuđen i za očekivati je da će se ovde nasilje prodobljivati. U društvima koji žive ovakvu krizu, društvenu krizu, pa onda i sve ostale, takvi eksesi su nažalost očekivani. I naročito u društvima u kojima imate ovakve režime koji vladaju nasiljem i svakim oblikom nasilja koji im je na raspolaganju. U poslednje vreme se često govori o zajednici kao dobroj školi, međutim meni se čini da mi ne možemo imati zajednicu kao dobru školu u ovakvom društvu. Dakle, ono što se dešava u društvu, na najbukvalniji način se preliva i prenosi u škole“, objašnjava Oljača.

Kako navodi, škole su postale refleksija onoga što društvo jeste i da o školi kao dobroj zajendnici ne možemo govoriti ukoliko svi u toj školi nisu bezbedni.

„Mi smo sada došli u tu fazu da više ne govorimo o obrazovno-vaspitnom procesu u školama, nego o elementarnoj bezbednosti kako učenika, tako i prosvetnih radnika. Ja nemam utisak da smo mi kao društvo sa ovakvim institucijama, odnosno njihovim odsustvom u stanju da na te probleme odgovorimo. Mi se uglavnom bavimo nekim metanarativima, nekim tumačenjima, analizama. Pritom smo sve već konstatovali, sve već znamo. Znamo možda i šta treba da se radi, samo ne znamo kako to treba da se uredi“, ističe naš sagovornik. 

Probleme u prosveti, navodi, ne možemo rešavati ukoliko nemamo institucionalni pristup. Ono što možemo, ističe, jeste da se poslužimo institutom građanskog hapšenja. 

„Da napravimo neku vrstu građanskih inspekcija. Ako ne možemo već da se oslonimo na institucije, da menjamo sistem, hajde onda da pokušamo da čekiramo sve probleme u svakoj školi u Srbiji i da te ljude koji prave probleme ili koji ne reaguju, koji produkuju, produbljuju nasilje, da ih prozovemo imenom i prezimenom“, navodi. 

Često se pominje materijalni položaj prosvetnih radnika, ali to nije ključni razlog zašto se više niko ne zanima za prosvetu, smatra Oljača.

„Ovde je prosveta izgubila i taj poziv je izgubio svaku vrednost. Dakle, nastavnici više nemaju nikakav autoritet, nemaju nikakav integritet i to je potpuno pogrešno, ne samo na nivou škole nego na nivou zajednice“, zaključuje. 

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare