Paralelna stvarnost medija u Srbiji: Laži, etiketiranje i targetiranje

Vesti 13. maj 202314:54 7 komentara

Minimiziranje broja okupljenih, laži, uvrede su način na koji su provladini mediji izveštavali o velikom protestnom skupu u Beogradu "Srbija protiv nasilja".

„Ludilo“, „potpuno ludilo“, „lešinari iz opozicije maltretirali ljude“, etiketiranje poznatog glumca učesnika protesta kao nasilnika, zlonamerne interpretacije, izjave neimenovih ljudi koje podstiču na nasilje“, deo su opisa u režimskim medijima. Blokada autoputa je pre svega okarakterisana kao nasilje i upoređena sa masovnim ubistvima koja su potresla Srbiju.

Dan posle događaja nijedna od tih novina na naslovnoj strani nema informaciju o demonstracijama u Beogradu, osim u izrazito negativnom kontekstu sa upitnim informacijama, a većina tabloida se na svojim sajtovima bavi raznim detaljima iz privatnog života dečkaka koji je ubio devetoro ljudi u svojoj školi.

Jedan od najstarijih dnevnih listova u Srbiji „Večernje novosti“ je protestu posvetio kratku vest sa izjavom neimenovanog sagovornika u kojoj demonstrant preti predsedniku Aleksandru Vučiću.

„Novosti“ se nisu bavile praćenjem događaja, nisu navedeni zahtevi, broj okupljenih, da li je bilo incidenata, razlozi okupljanja… Ispod te objave postavljen je video u kome su pomenute ranije izjave dela opozicije da kad nema institucija, stvari mogu da se reše na ulici.

Umesto toga, „Novosti“ veću pažnju posvećuju selfiju predsednika Srbije sa premijerkom i ministrom finansija napravljenim tokom protesta u kome su ismevani okupljeni i još jednom najavljen kontramiting najavljen za 26. maj.

Članci istog naziva u kojima se odbrojava do njavjenog kontramintinga pojavili su se na nekoliko provladinih sajtova.

Propagandistički tabliod „Informer“ je okupljene etiketirao kao opozicione lešinare, minimizirao broj učesnika, objavljivao fotografije koje ne prikazuju ni prilbližan broj okupljenih, a mirne demonstracije su nazvane najstrašnijim nasiljem i maltretiranjem.

Printscreen

Kao i Novosti bavili su se ranijim izjavama opozicije o predsedniku.

„Informer“ je veću pažnju posvetio kritičkoj izjavi bivšeg predsednika Srbije Borisa Tadića koji je naveo da opoziciji nedostaje više zajedništva. Ovaj list je tom prilikom protest nazvao fotošop mitingom, a opozicinare je ponovo uporedio sa lešinarima koje nije briga za žrtve masovnh ubistava.

print screen

Kao i pre 30ak godina korišten je izraz šačica. Tada je, u demonstracijama tokom zime 1996/97. zbog krađe izbora, u režimskim medijima označavao masu ne manju od 20.000 tako da se može reći da se istorija ponavlja. Podsetimo, glavni urednik Informera je pre 30 godina potpuno drugačije izveštavao sa tih građanskih protesta, kada je i skrenuo pažnju javnosti na sebe.

print screen

Još jedan propagandistički tabliod „Srpski telegraf“ je na svom sajtu objavio negativan tekst o reakcijama iz Hrvatske, navodeći da se u ovoj susednoj zemlji slade haosom u Srbiji.

Print screen

Poput Informera navedena je izjava bivšeg predsednika Borisa Tadića, kao i kritički komentar premijerke Ane Brnabić u kojima okupljene naziva nasilnicima, dok na naslovnoj strani sajta nema izveštaja sa samog događaja.

Na televiziji Pink su često isticali da su protesti nasilni, a učesnike ektiktirali kao pijanu rulju, dok su novinare N1 koji su izveštavali nazvali predvodnicima. Veliki prostor je dobio i glavni urednik „Informera“ koji je protest okrakterisao kao nasilno gušenje vlasti.

Provladin tabliod „Kurir“ je u izveštaju insistirao na blokadi saobraćaja, odnosno problemima u saobraćaju i otežanom kretanju. Iz neimenovanih izvora, Kurir je saznao i da su stranci nezadovoljni zbog blokade saobraćaja. Vest  o protestu nije preneo ni „Euraktiv“ partner Kurira iz Brisela. Kako naode u delu o sebi „EURACTIV Srbija je centralna medijska platforma za ravnopravnu debatu između politike, biznisa i civilnog društva Zapadnog Balkana i Evropske unije. Najrelevantnija i najsavremenija destinacija za važne informacije i razmenu mišljenja o odnosima između EU i Srbije“.

Kritika protesta bila je vidljivija na televiziji Kurir gde su gostovali analitičari koji su snažno kritkovali proteste, nazivajući ih licemernim, zatim da je u pitanju destabilizacija Srbije, da se socijalna kriza koristi za političke obračune, kao i da protesti loše utiču na spoljnopolitičku reputaciju bez ijedne reči o odgovornosti vlasti.

Print screen

„Politika“, najstarije dnevne novine u Srbiji dan posle protesta kao glavnu temu na sajtu imaju tekst o jednoj fotografiji gde se vide okupljeni tvrdeći da je u pitanju fotomontaža. Ispod toga nalaze se još dva teksta u kome predsednik i premijer komentarišu fotografiju.

Propagandistički tabliod „Alo“ se primera radi bavio cenom šala novinarke Žakline Tatalović, tvrdeći da on košta kao nečija plata. „Istraživački novinari“ Alo nisu izneli dokaze za svoju tvrdnju

Isti list je kao ilsutraciju o broju učesnika prikazao fotografiju gde se vidi 15-20 učesnika.

Pokušaj javnog servisa – Radiotelevizije Srbije da se direktno tokom centralne informativne emisije „Dnevnik“ uključi u protest brzo je završen usled kako se navelo tehničkih problema. Naknadno je objavljen neutralan prilog, ali bez izjava učesnika. Objavljeno je i stranačko saopštenja Srpske napredne stranke u kome su omalovažavani učesnici demonstracija.

****

Pogledajte još: Protest „Srbija protiv nasilja“ sniman dronom – demonstranti krenuli u šetnju niz Ulicu kneza Miloša ka mostu Gazela

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare