CINS otkriva podatke koje REM krije: Kako su u kampanji izveštavali Pink, Hepi, Prva i B92

Vesti 25. jan 202410:15 8 komentara
Shutterstock / Ronstik

Nakon izbora u decembru, REM je objavio izveštaj o tome kako su neki mediji izveštavali tokom kampanje. U njemu se nisu nalazili podaci za televizije sa nacionalnom frekvencijom jer je REM tvrdio da ih nema. Međutim, to nije bilo tačno. CINS otkriva šta ti podaci pokazuju.

Veče pred početak izborne tišine u decembru prošle godine, voditeljka televizije Pink uvela je u studio predsednika Aleksandra Vučića. Kao i godinu pre toga, kada je sa teglom krastavčića izašao iz frižidera i pridružio se ostalim naprednjacima u studiju i sada je uz gromoglasan aplauz i pesmu predsednik našao svoje mesto za jednim od pet okruglih stolova koji su se tu nalazili.

Ovu skoro dvosatnu emisiju kao i drugi program na Pinku i ostalim televizijama sa nacionalnom frekvencijom za vreme izborne kampanje pratilo je i Regulatorno telo za elektronske medije (REM).

Međutim, u izveštaju koji su objavili nakon izbora, krajem decembra, nije bilo podataka za Pink, Hepi, Prvu i B92.

Kada im je nevladina organizacija Biro za društvena istraživanja (BIRODI) tražila monitoring i ovih televizija, iz REM-a su kratko odgovorili da „pored podataka koji su objavljeni, ne poseduje druge podatke“.

Ipak, ovo nije bilo tačno.

Udruženje novinara Srbije (UNS) objavilo je da je Stručna služba REM-a pratila programe ovih televizija i da ti podaci postoje.

Centar za istraživačko novinarstvo Srbije (CINS) imao je uvid u njih.

Na televiziji Pink listi Aleksandar Vučić – Srbija ne sme da stane je bilo posvećeno preko 18 sati izbornog programa, dok su svi ostali učesnici zajedno imali oko pet sati.

Hepi je listi okupljenoj oko naprednjaka posvetio oko 20 sati izbornog programa, a za njima su išli radikali sa oko šest sati. Drugi učesnici izbora dobili su oko 11 sati prostora.

Lista okupljena oko Aleksandra Vučića imala je više od 12 i po sati na televiziji B92. Ostali akteri imali su oko tri sata. Na televiziji Prva naprednjaci su dobili nešto više od osam sati izbornog prostora, a ostali nešto manje od pet sati.

Nije samo razlika u dobijenom vremenu bila velika. Sve ove televizije su u velikoj meri negativno izveštavale o opoziciji, dok se o samoj vlasti govorilo pozitivno. Tako je, na primer, gotovo polovina izbornog programa na Pinku i televiziji B92 imala negativan tonalitet prema opoziciji i njenim pojedinačnim članovima.

Vlasnik i urednik provladinog tabloida Informer Dragan J. Vučićević je tokom 45 dana kampanje čak 12 puta gostovao u Pinkovim emisijama. U jednom od svojih gostovanja u Novom jutru Vučićević je govorio je da su „đilasovci radikalizovana manjina“ koja je „iznad zakona“, nasuprot „tihe manjine“ pristojnih ljudi koje predstavlja Aleksandar Vučić, pisalo je Vreme.

Isto tako i na Hepiju se mogla čuti kritika opozicije i njenih lidera u skoro 40 posto programa posvećenog izborima. Gotovo četvrtina programa i televizije Prva bila je usmerena kritici opozicije.

U isto vreme, na svim televizijama sa nacionalnom frekvencijom izveštaji o potezima vlasti i Srpske napredne stranke (SNS) većinski su bili u pozitivnom tonalitetu.

Zoran Gavrilović iz BIRODI-ja kaže za CINS da postoji sistem koji proizvodi nejednakost, odnosno favorizuje Aleksandra Vučića bilo da je učesnik izbora, bilo da je podržavalac liste.

„Kada se pogleda vreme, tonalitet i teme to je prosto propaganda Aleksandra Vučića koja se emituje kroz sistem kontrolisanih medija.“

Iz monitoringa REM-a može se videti i da su na televizijama sa nacionalnom frekvencijom tokom izborne kampanje analitičari u velikoj meri promovisali poteze vlasti, a kritikovali opoziciju.

Opširnije čitajte na sajtu CINS-a.

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare