Oglas

Slučaj sanacije stubova mosta

Radovi bili uveliko u toku, a bez dozvola: Da li smo išta naučili nakon nesreće u Novom Sadu?

author
N1 Beograd
14. okt. 2025. 14:24

Radovi na sanaciji stubova koji drže most na kojem je Železnička stanica Novi Beograd izvodili su se bez odobrenja, sve do juče, kada je Forbes Srbija objavio tekst upravo o tome. Postoji potreba da se rekonstrukcijom obezbedi veća nosivost ovog mosta kojim saobraćaju voz Soko, Inter Regio i Beo voz, a koji je izgrađen pre 55 godina. Međutim, sve je rađeno bez dozvole, a nakon teksta Forbsa, Ministarstvo je donelo rešenje kojim odobrava već započete radove. Šta nam govori ovakvo ophođenje vlasti prema rizičnim poduhvatima i posle pada nadstrešnice? Koliko je opasno igrati se sa dozvolama za radove, procenom stanja i sanacije?

Oglas

Urednik Forbes Srbija Ivan Radak kaže da je tekst objavljen u 7 ujutru, a da je se na sajtu Ministarstva dozvola pojavila u 11 časova.

"Zanimljivo je jer se radi po rešenju o odobrenju izvođenja radova po građevinskoj dozvoli, očigledno da je bila hitnost velika i da su rešili da na taj način to završe i ušli su u radove bez odgovarajuće dozvole. Na celom tom kompleksu, koliko mogu da primetim, radi se bez dozvola", navodi.

Ističe i da je odlaskom na teren uočio da su neki stubovi odavno naliveni, da se proširuju, da se radovi uveliko u toku.

Oglas

IVAN RADAK.jpg
N1 / N1

Navodi i da, matematički gledano, stanica ne ispunjava uslove jer su izmenjeni propisi u odnosu na 1970. godinu.

"I onda kada obračunavate nosivost ispada da most nema nosivost koja mu treba, ali u suštini može još da nosi vozove. Međutim, očigledno je potrebno da se pojačaju ti stubovi, te grede jer kada su tad računali, nisu računali, i to i kaže dokumentacija, na određene gubitke. Vozovi koji tu dolaze i koče, oni određenom silom pritiskaju te stubove i stubovi nemaju kapacitet da nose te sile. Znači, potrebno ih je pojačati. I ono što je još bitno, a to smo svi videli, to su uticaj atmosfere, odnosno kiše koja prodire kroz konstrukciju i sliva se", objašnjava.

Podseća i da stanica nije pokrivena, te da i to ima uticaja, a da su mišljenja stručnjaka da je potrebno napraviti krov iznad stanice pre sanacije, jer očigledno je da voda prodire, sliva se niz stubove i utiče na konstrukciju.

Oglas

Navodi i da su 2015. godine kada se radio prvi deo brze pruge od Beograda do Novog Sada dodavani slojevi betona, a da prethodno nije rađena statika.

"Setimo se, mnogi inženjeri su bili u pritvoru pod optužbom da nisu radili statički proračun, osnovno snimak stanja na stanici u Novom Sadu, a ovde su dodali slojeve na perone, a da nisu radili statički proračun. Dakle, kako je moguće da vi dodate beton, a da nemate statički proračun", napominje.

Vučković: Gde je 28 miliona evra?

Miloš Vučković iz Zeleno-levog fronta navodi da je prošle godine u oktobru Goran Vesič potpisao ka Kinom ugovor o izgradnji kompleksa Železničke stanice na Novom Beogradu, koji je procenjen na 138 miliona evra od čega je 70 miliona izdvojeno za izgradnju nove stanice, a 40 miliona evra procenjeno za rekonstrukciju mostovske konstrukcije. Nije jasno, kaže, gde je ostalih 28 miliona evra.

Oglas

ZLF VUČKOVIĆ.jpg
N1 / N1

Kaže i da su nadstrešnice koje su rađene u okviru rekonstrukcije pruge Beograd-Novi Sad, napravile dodatno opterećenje i nisu ušle u taj statički proračun.

"Mi imamo situaciju da se u gradu Beogradu, Srbiji, posle pada nadstrešnice u Novom Sadu, bez građevinske dozvole gradi zgrada železničke stanice Novi Beograd. Za nju je podnet zahtev u septembru da se izda građevinska dozvola. Ona još uvek nije izdata. Izdati su lokacijski uslovi u kojima se vidi da je faza 1 izgradnja stanične zgrade, a faze 2a i 2b mostovska konstrukcija", navodi.

Smatra da će vremenom biti izdata građevinska dozvola.

Oglas

"Suština priče je da se posle nesreće i gubitka 16 života i dalje nalazimo u situaciji gde Ministarstvo građevinarstva gradi objekat bez građevinske dozvole i gde ništa nije naučeno na prethodnim greškama i svemu onome što je dovelo do nesreće u Novom Sadu", navodi.

Kaže i da se svi radovi odvijaju mimo zakona, da se preko tendera i dozvola prelazi, samo kako bi sve bilo završeno do EXPO 2027.

Nemar došao na naplatu

Radak napominje da će u budućnosti sve više dolaziti do ovakvih situacija i da će nas to puno koštati.

Oglas

"Ti objekti iz SFRJ su bili projektovani na eksploataciju od 50 godina nakon čega treba uraditi rekonstrukciju da bi se nastavilo korišćenje. Međutim, desilo su se devedesete, a nakon toga dvehiljadite i pitanje je šta je rađeno, nije se ulagalo u infrastrukturu. Sada će to doći na naplatu. Stanica u Novom Sadu bila je stara 60 godina pre nego što je došlo do nesreće. Ovaj objekat je star 55 godina. Imamo most između stanice na Novom Beogradu i Prokopa, Hajdinov železnički most, koji je očigledno kandidat za ozbiljnu rekonstrukciju. Na to su ukazale i anketna komisija i sa Građevinskog fakulteta. Dakle, imaćemo dosta velika izdvajanja jer ono što je problem rekonstrukcije objekta je što je skuplje nego izgradnja novog", navodi.

Problem je, ističe, što imamo puno mostova, tunela, gde ćemo morati narednih godina ozbiljan novac da uložimo.

"I to je problem zanemarivanja, odlaganja problema i to će, nažalost, doći na naplatu", zaključuje.

Teme

Koje je vaše mišljenje o ovoj temi?

Pridružite se diskusiji ili pročitajte komentare

Pratite nas na društvenim mrežama