Rajin: Vlast svojim primerom određuje i stepen kulture, danas se svi svađaju

Vesti 19. nov 202210:46 11 komentara

Vlast diktira ne samo ekonomske uslove i radna mesta, već određuje i stepen kulture u društvu, rekao je u Novom danu novinar Moma Rajin. On je istkada da kada predstavnici vlasti krše pravila, ostali građani se pitaju zašto ne bi i oni i tako nastaje serija svađa - od kafane pa nadalje. A danas se svi svađaju, primećuje gost Novog dana.

„Nisam pristalica ni da se u kafani izgovara sve što poželiš. Granica je prostojnost. I kada razgovaraš sa neistomišljenikom, i sa protivnikom, čak i pod uslovom kada verujete, mislite, sigurni ste da vas on prezire ili mrzi, morate zadržati neki stepen pristojnosti da biste imali šansu, priliku da se izborite za svoje argumente“, rekao je Rajin u Novom danu komentarišući naslov u NIN-u „Skupština kao Mordor“.

On dodaje da agresija uvek pravi agresiju i da kraja nema ako se krene tim putem. Rajin kaže da se danas svi svađaja i više više nemaju strpljenja.

„Kada sam bio mali, moja majka je govorila ‘ovo niša ne valja, svet se strašno ubrzao. Ljudi su postali toliko gramzivi i nestrpljivi, to neće izaći na dobro’. Ja sam se smejao, ali što sam stariji shvatam da su moge stvari postale mnogo gore iz doba mog odrastanja“, rekao je Rajin.

Napominje da tehnologija raste strašnom brzinom, ali da ljudsko ponašanje stagnira i nije u skladu sa tehnološkim razvojem.

„Ali danas kao dasu svi pomahnitali. Niko nema strpljenja, prekidaju vas u drugoj rečenici. Kao da znaju šta ćete da kažete, oni odmah znaju ko si ti, šta si ti i šta da ti misliš na ovom svetu“, kazao je sagovornik N1.

Cenzura nekada i sad: Mogli smo mnogo ako se ne petljamo u politiku, danas ništa bez politike

Govoreći o cenzuri u umetnosti i popularnoj kulturi, Rajin podseća da primer Seks pistolsa koji su bili zabranjeni na BBC-ju, a na prvom mestu top liste njihovo ime je bilo precrtano crnim markerom, i to sve zbog pesme „God save the Queen“.

„Razna društva imaju razne načine i strategije kako da nešto sklone u stranu, time što neće emitovati ili neće dovoljno često. Postoji sfera umetnosti i sfera politike. Ljudi su skloni da govore da jedno bez drugog ne može. Mi tada nismo mogli sve, ali smo mogli mnogo toga ako se nismo direktno petljali u politiku. A danas ne možete gotovo ništa ako niste u sprezi sa politikom“, uporedio je Rajin vreme svoje mladosti u doba SFRJ sa sadašnjim.

Dodaje da je sloboda koju su tada osvajali dovela do novog talasa u Beogradu, a 1981. godine objavljena su, kako ističe, tri epohalna albuma – „Odbrana i poslednji dani“ Idola, prvi album Šarlo akrobata i prvi album Električnog orgazma.

„Na jednom je došla mogućnost da se jedna mlada generacija izrazi kroz muziku. Posle smrti velikog vođe nije bilo baš fokusa šta se radi u sferi rokenrola. Pošto po popularnosti nije mogao da se meri sa narodnom muzikom, onda je to ostavljeno po strani. Nama je to odgovarlo jer smo našli naš jezik i način da izrazimo svoja osećanja i svoj stavi o životu“, priseća se Rajin.

Ipak, podseća i na odnos vlasti prema stihu Riblje čorbe „za ideale ginu budale“. Zbog te pesme sastajali su se komiteti, a u vojsci su organizovani sastanci na kojima se regrutima objašnjavalo da je to strašno i nedopustivo, jer se time vređaju prvoborci i svi koji su učestvovali u ratu.

„Zbog jedne rečenice koja provocira, ali ideja umetnosti jeste da provocira“, rekao je Rajin.

Dodaje da nije za centuru, osim onoga što je do te mere uvredljivo, ali ne za pojednice u društvu već za sve.

Bitlsi u digitalnoj formi – čujete nešto što ste naslućivali da postoji

Upitan šta mu u poslednje vreme privalči pražnju, gost Novog dana kaže da je jedna od tih stvari ponovno objavljivanje legendarnog albuma Bitlsa – „Revolver“.

„Temeljno je skinuta prašina sa svega toga i prilika je da na novim uređajima i na novim tehnologijama uživate i čujete stvarti koje niste imali prilike da čujete. Onim mlađim naraštajima koji nisu živeli u to vreme imate priliku da pokažete i objasniti zašto je to važno“, rekao je Rajin.

Objašnjava da je muziku počeo da sluša na gramofonima „krševima“ i da iz današnje perspektive to jedva da je bio pristojan zvuk.

„Kada to danas dobijam u jednom modernom tehnološki ispravnom pakovanju je pravo uživanje. Sada čujem sve ono što sam nagađao da postoji u toj muzici, ali nisam nažalost mogao da čujem“, istakao je Rajin.

Muzičare iz šezdesetih godina prošlog veka upoređuje sa muzičkim klasicima 17, 18. i 19. veka i veruje da će jednog dana takođe ući u školsku literaturu zbog svog doprinosa popularnoj kulturi.

„Tvrdim da su šezdesete godine najzanimljivija decneija 20. veka što se tiče popularne kulture. To je eksplodiralo, a uticaje te eksplozije pratimo do dana današnjeg“, rekao je muzički novinar.

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare