Uklanjanje Starog savskog mosta sprovodi se bez procene uticaja na životnu sredinu, dozvole za rušenje starog i izgradnju novog mosta izdate su uz kršenje propisa, a postoji osnovana sumnja i da je službeno lice Ministarstva zaštite životne sredine izvršilo krivična dela, saopštio je Regulatorni institut za obnovljivu energiju i životnu sredinu.
U saopštenju RERI daje hronologiju postupaka koji su prethodili početku rušenja Starog savskog mosta.
Navodi se da je 23. februara 2021. Ministarstvo zaštite životne sredine dalo saglasnost na Studiju o proceni uticaja na životnu sredinu projekta izgradnje novog mosta na mestu starog Savskog mosta, s tim što je rok važenja saglasnosti dve godine, a studija ne obuhvata rušenje starog mosta.
Nakon toga, 9. avgusta 2022. Ministarstvo zaštite životne sredine odbacuje zahtev za odlučivanje o potrebi procene uticaja za rušenje Starog savskog mosta, netačno navodeći da je njegovo uklanjanje već obuhvaćeno Studijom za novi most.
Ministarstvo zaštite životne sredine je 14. februara 2023. obavestilo investitora da saglasnost na Studiju za novi most važi do kraja 2023. godine, iako se važenje saglasnosti na studiju o proceni uticaja na taj način ne može produžiti.
Iako je saglasnost na Studiju za novi most istekla, Ministarstvo zaštite životne sredine 12. decembra 2023. obaveštava investitora da ona i dalje važi i da se do kraja 2024. godine može iskoristiti za pribavljanje građevinske dozvole.
Uprkos činjenici da uklanjanje Starog savskog mosta nedvosmisleno predstavlja pripremne radove na izgradnji novog mosta, Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture 19. septembra 2024. ne izdaje građevinsku dozvolu za pripremne radove, već posebnu dozvolu za uklanjanje starog mosta. Dozvola za uklanjanje, za razliku od građevinske dozvole, ne objavljuje se javno.
Za potrebe izgradnje novog mosta na mestu Starog savskog mosta, Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture 16. oktobra 2024. izdaje građevinsku dozvolu, s tim što rušenje starog mosta nije deo predviđenih radova.
Kako ukazuje RERI, u trenutku izdavanja dozvole za rušenje starog mosta i građevinske dozvole za izgradnju novog mosta, rok važenja saglasnosti na studiju za novi most je istekao, zbog čega dozvole nisu smele da se izdaju.
Pored toga, službenik Ministarstva zaštite životne sredine je u dva navrata izdao netačno obaveštenje da se rok produžava, zbog čega postoji sumnja da je učinio dva krivična dela – Falsifikovanje službene isprave i Nesavestan rad u službi, dajući netačne podatke koje su investitorima omogućile pribavljanje dozvola.
Kršenje zakona je, kako se ističe, i to što je Ministarstvo zaštite životne sredine odbacilo zahtev za odlučivanje o potrebi procene uticaja rušenja Starog savskog mosta, netačno navodeći da je taj postupak već sproveden.
Na kraju je Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture nezakonito, na osnovu nevažećeg rešenja o davanju saglasnosti na studiju, izdalo dozvolu za izgradnju novog mosta, navodi RERI.
Važenje rešenja o davanju saglasnosti, čiji je zakonski rok važenja istekao, ne može se produžiti neformalnim obaveštenjem ministarstva, van zakonske procedure, već je nakon isteka roka važenja investitor u obavezi da Ministarstvu zaštite životne sredine podnese formalan zahtev za izradu nove ili ažuriranje postojeće studije o proceni uticaja, kazala je advokat RERI-ja Ljubica Vukčević.
On je istakla da je zbog toga RERI Vladi Srbije podneli zahtev za poništavanje nezakonite dozvole za uklanjanje starog mosta, sa predlogom za određivanje privremene mere, kojom bi se investitoru zabranilo da nastavi sa rušenjem do donošenja odluke o zahtevu za poništavanje.
O tome smo obavestili nadležno tužilaštvo i inspekciju Ministarstva zaštite životne sredine i tražili da se investitoru zabrane radovi na rušenju starog mosta do pribavljanja saglasnosti na studiju o proceni uticaja, dok smo od nadležnog tužilaštva zahtevali da pokrene postupak protiv službenog lica Ministarstva zaštite životne sredine, koji je investitoru dao netačne informacije da saglasnost na studiju za novi most i dalje važi, čime je izvršio krivična dela, dodala je Vukčević.
Ukoliko nadležni organi, kojima se RERI obratio, postupe u skladu sa zakonom i svojim dužnostima, mogu da zaštite pravni poredak i spreče urušavanje vladavine prava u Srbiji, poručili su iz RERI-ja.
Koje je tvoje mišljenje o ovome?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare