Sudar vozova: Imali smo sreće da nisu prevožene otrovne materije – a to je svakodnevna pojava

Vesti 18. maj 202417:14 > 18:03 47 komentara
N1

Sudar vozova u tunelu u Beograda lako je mogao da postane katastrofa sa fatalnim posledicama da su kojim slučajem u teretnom vozu prevožene opasne materije, što je svakodnevna rutina.

Ovim tunelom prolaze kompozicije pune amonijaka, naftnih derivata, tečnog naftnog gasa, sumporne, sirćetne i azotne kiseline, veštačkih đubriva…U pitanju su lako zapaljive ili toksične materije, opasne po život.

„Kad imate cisterne koje prevoze tečni naftni gas (TNG) može da dođe do eksplozije. Kada bi to eksplodiralo u tunelu, ne znam da li bi se urušio kako je to govorio bivši direktor CIP-a ili ne, ali tvrdim da je opasnost realna i zavisi od toga koliko bi cisterni zahvatila eksplozija“, kaže za portal N1 Dušan Blagojević, licencirani konsultant za procene rizika od katastrofa kod tehničko-tehnoloških nesreća.

U slučaju eksplozije – svi u tunelu bi bili mrtvi

On kaže da bi u slučaju eksplozije tečnog gasa bili mrtvi svi koji bi se našli u tunelu, „što od direktne posledice eksplozije, što od gasova koji bi nastali“.

Povezane vesti

„Da je ‘pukao’ amonijak ili hlor ili bilo koji gas koji je inhalaciono toksičan došlo bi do razvijanja oblaka gasova koji bi išli na površinu kroz bilo koji otvor. Praktično bi ugrozio sve građane iznad i u okolini tunela u zavisnosti od toga koliko je iscurilo“.

Kako Blagojević kaže, sistem za prinudnu ventilaciju u tunelu još uvek ne postoji, kao i da, po onome što se vidi, sistem evakucije nije urađen.

„Koliko znam poslednjih godina se ništa nije promenilo, niti je bilo nekih najava da će raditi na povećanju bezbednosti u tim tunelima. U svakom slučaju, prema onome što je uradio MUP, evakuacija se odvijala u pravcu kretanja voza zato što postoji osvetljenje voza, koja je koliko-toliko pokazala ljudima kako da pregaze pragove i izađu. Po onome što smo videli na snimcima spasioci su ulazili kroz posebne otvore, jer evakucija nije bila moguća pošto je tunel bio zatvoren vagonom“, smatra Blagojević.

Kako će se prevoziti benzin

Blagojević se osvrnuo na pitanje transporta benzina tokom perioda dok tunel ne radi za teretni transport.

Povezane vesti

„Tunel ima dve cevi, a kroz jednu je MUP zabranio transport opasnih materija jer ne postoji mogućnost evakuacije. Zato se i opasne materije prevoze drugom cevi, noću. Međutim, trenutno ta cev za noćni voz zatvorena jer se u njoj nalazi vagon koji nije izvađen. Ostaje samo jedna kojom ne sme da se prevozi. Ministar Vesić je rekao da neće biti saobraćaja do ponedeljka, pa me zanima kako ćemo se do tada snabdevati npr. benzinom? Kako će to da funkcioniše“.

On je to uporedio sa požarom deponije Duboko u Užicu.

„Gori deponija i svi se pitaju šta ćemo sad, ali niko nie postavio pitanje gde sedam opština da odloži đubre dok traje požar. Ovde se trude da se sakrije glavni problem, da ga niko ne vidi, a prateće ignorišemo“.

Prevoz opasnih materija nerešen od izgradnje Beograda na vodi

Sav teretni saobraćaj koji se obavljao nadzemnom prugom premešten je u neadekvatne tunele zbog izgradnje Beograda na vodi, a 2018. godine je odlučeno da sav promet idi kroz Vračarski tunel. Prevoz toksičnih materija je organizovan noću i opasan je po Beograđane.

Kako je u ranijem razgovoru za N1 rekao Blagojević, ako bi pukla cisterna sa gasom onda bi se sve izlilo kod Vukovog spomenika. U pitanju su smrtonosne koncentracije, a iznad Vračarskg tunela živi veliki broj ljudi.

„Najgora opcija je ako iskoči cisterna sa amonijakom i ništa se ne desi. Ona ne može da se izvadi, ili pomeri, ne može da joj se priđe, nema opreme kojom bi mogli da je vratite na mesto u tunelu ili da je izgurate napolje jer će da vam eksplodira od varničenja koje su dešava. Ostaje vam da bukvalno zatvorite Beograd i da čekate. Ili da pukne ili da iscuri. Ako ne pukne ljudi moraju da se rasele. Nema načina da se reagujete u slučaju udesa“.

Pre 10 godina postojao je plan da se izgradi železnička obilaznica koja bi se kretala od Belog potoka, preko Vinče do Pančeva, sa drumsko-železničkim mostom preko Dunava. Ovaj plan je izradio Saobraćajni institut CIP.

Međutim to se nije desilo, a prema istraživanju Balkanske istraživačke mreže (BIRN), inspekcije MUP-a su tokom svakog od dostavljenih pregleda – 2014, 2018. i 2021. godine – uočili brojne nepravilnosti u protivpožarnoj zaštiti Vračarskog tunela.

U istom istraživanju bivši direktor Saobraćajnog instituta CIP inženjer Milutin Ignjatović je rekao da „kad bi se desila eksplozija, pola Beograda bi otišlo u vazduh“.

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare