Svi Vučićevi projekti s Kinezima "pre roka": "Nije njegova nadležnost, ali znamo da to voli i da košta"
Iz prepiske kineskog konzorcijuma s jedne i Ministarstva građevinarstva i Infrastruktura železnice s druge strane, jasno se vidi da je predsednik države krajem 2022. požurivao izvođače radova i tražio da deonica brze pruge Novi Sad - Subotica bude završena oko šest meseci pre planiranog roka. Koliko je tačno novca za to bilo potrebno i zašto je Vučić na tome insistirao?
"Izgleda idemo brže nego što su flašice navikle (tresu se). Ići ćemo brže od 200 kilometara na sat", izjavio je 3. oktobra 2024. predsednik Srbije Aleksandar vučić vozeći se prugom Novi Sad - Subotica.
I tresle su se prošlog oktobra flašice u vozu, ali nisu pale. Brže bolje ih je predsednik podelio novinarima pre nego što je jureći iz Novog Sada ka Subotici u vozu za testiranje podelio s novinarima i informaciju da će ta deonica brze pruge Beograd-Budimpešta biti otvorena 24. novembra 2024. Dakle, pre roka.
"Promenila se Srbija i menja se", zaključio je tom prilikom Vučić.
Dve godine ranije, 13.decembra 2022. mašinovođa Vučić je na sastanku sa kineskim konzorcijumom od gospodina Đua i gospodina Džoua tražio da se radovi na pruzi umesto polovinom 2025. završe do kraja 2024. Sve se to vidi iz dopisa koje su Kinezi slali Ministarstvu građevine i preduzeću Infrastruktura železnice, a u koji je Forbs Srbija imao uvid.
"Vidite da se predsednik uključio i u taj projekat , dakle ono što nije njegova nadležnost, ali znamo da voli. Ne vidimo razloge iz dopisa zašto on to želi ali očigledno je hteo nečim da se pohvali. I vidimo da urgira da se stvari brže zavrršavaju, što nije dobro kod ovakvih kompleksnih projekta jer sve treba uraditi kako treba. Na žalost se pokazalo da nije sve urađeno kako treba", kaže Ivan Radak, urednik Forbs Srbija.
Samo pet dana nakon što je predsednik izrekao svoju želju, kineski konzorcijum se obraća nadležnima.
"Postoje izvesni problemi koji se moraju rešiti od strane srpske Vlade da bi se ovaj cilj postigao. Izvođač će se suočiti sa nedostatkom novčanih sredstava za naknadne radove u 2023. u iznosu od skoro 65 miliona dolara", obratili su se povodom ubrzavanja radova kineski partneri nadležnom ministarstvu.
Za početak Ministarstvo građevine i Infrastruktura železnice ćute, pa Kinezi ponovo pišu treći put za manje od mesec dana i ljubazno mole.
"Kao što smo vas izvestili u našim pismima od 18. i 26. decembra 2022. hitno nam je potrebna avansna uplata za odobrene naknadne radove. Ovakav način plana povlačenja sredstava je preduslov za uspešnu implementaciju želje gospodina Predsednika", navodi se u dokumentu.
I gospodin predsednik, u januaru 2023. obilazeći radove na deonici Beograd - Novi Sad, najavljuje taj novi, skuplji, rok.
"Ovde radovi idu brže od predviđenog vremena, brže od predviđenih rokova i naši kineski prijatelji su se postarali da sve urade što je moguće, a i mi. Nekad je bolje da platite nešto više ali da završite ranije. Mi računamo da sve ovo možemo da završimo do kraja 2024. godine", izjavio je Vučić u januaru 2023. godine.
I nije prvi put da se Vučić sa Kinezima pogađa, i oko rokova i oko novca. Tu je i epizoda iz proleća 2021. prilikom obilaska radova na delu auto puta Miloš Veliki, Preljina-Požega.
"Da završite vi ovo do 19. decembra, neću ja da odustanem od toga. Mora da se završi d o 19. decembra obećali smo narodu. Hoće da bude? Evo ima 12 novih dana do 31. decembra. Malo više uložite, zaradićete na drugom ugovoru malo više, šta je problem? Može evo još sedam dana do Božića. Dogovoreno, razumeli smo. Ekselencijo, prihvatio je najkasnije do 6. januara", poručio je Vučić svojim kineskim partnerima u aprilu 2021. godine.
Nisu tada Kinezi stigli da do Božića završe posao. Nije ispunjena ni predsednikova želju da se brza pruga Novi Sad - Subotica otvori 24. novembra, a desio se 1. novembar.
"Epilog priče ove nemamo, ovde se završava s tim dokumentom priča o tome. Ali ono što sam video, listajući tu dokumentaciju i neke prepiske koje je Tužilaštvo objavilo, jeste da počinje da se stalno poziva na neke skraćene rokove. Ne kaže zašto se skraćuju, ali moglo bi da se poveže sa ovim slučajem", navodi Ivan Radak, urednik Forbs Srbija.
A 5. januara predsednik opet sa Kineskim radnicima, ovoga puta na gradilištu EXPO - doneo im je jabuke, prebrojavao ih i opet se bavio rokovima.
"Ispred vremena smo. Iza je stadion gde malo kasnimo, ali ćemo i to da nadoknadimo do juna, jula meseca, tako da stvari idu odlično", poručio je danas Aleksandar Vučić.
Pitanje je, verovatno retoričko, po kojoj ceni?
Koje je vaše mišljenje o ovoj temi?
Pridružite se diskusiji ili pročitajte komentare