U rasponu od osam sati u Beogradu juče su dogodile tri nesreće u javnom prevozu - i sve tri na linijama koje održava isti, privatni prevoznik. U jednoj, sudaru autobusa na liniji 551 sa kamionom jedna osoba je i izgubila život. Sindikati GSP-a od nadležnih zahtevaju da pojačaju kontrolu i upozoravaju - sve veći broj linija preći će u ruke privatnih prevoznika, nad čijim radom do sada nije vršen adekvatan nadzor.
Autobus na liniji 551 udario je u kamion. Na liniji 511 u četiri automobila. Na liniji 521 je gorelo.
„Svi ovi incidenti su bili vezani isključivo za jedan jedini konzorcijum to je Avala bus 500. Nažalost, oni su godinama unazad poznati široj javnosti, ne samo stručnjacima, već i zaista svim građanima po tome da su njihova vozila nebezbedna, da su imala česte ekscese, česte kvarove, zapaljenja, otpadanja vrata tokom vožnje“, rekao je Ivan Banković iz sindikata „Centar“ GSP.
Avala bus 500 na upit N1 ne odgovara, ali je zato vozač njihovog autobusa bio rad da podeli iskustva.
„Dobro je, dobro je. Idu redovno, fino je, lepo je“, kazao je vozač linije 511.
N1: A šta sa ovim što se pale malo-malo, što otpadaju vrata?
„Pa dobro, malo, popravićemo. Sad su rekli Šapić i Vučić. Dobijaju nove autobuse, ide na bolje“, dodao je.
Da ide na bolje, građani nisu saglasni.
„Katastrofa, katastrofa – eto, sve sam vam rekla“, rekla je jedna Beograđanka.
A nije saglasna ni struka. Povodom sudara u kom je jedna osoba izgubila život, pet osoba teško, a deset lakše povređeno tri sindikata GSP-a zahtevaju od Uprave saobraćajne policije i Sekretarijata za javni prevoz da izvrši rigoroznu kontrolu rada vozača i ograniči njihovo radno vreme.
Javna je tajna, kaže sagovornik N1, da oni koji su angažovani kod većeg dela privatnih prevoznika, u vožnji provode između 12 i 14 sati dnevno.
„To naravno da jeste velika, enormna ušteda za te privatne firme, jer oni umesto dva vozača angažuju jednog vozača, međutim, postavlja se pitanje koliko smo mi bezbedni u tim vozilima. I odmah ću da vam kažem – vozač koji radi 12 sati dnevno po svim normama i sve struke – i zdravstvena i saobraćajna – će vam reći da takav vozač apsolutno ne ispunjava kriterijume bezbednosti“, objasnio je Banković.
Kao što ih, tvrdi Banković, ne ispunjavaju ni vozila, koja se nedovoljno održavaju i neredovno servisiraju. To ipak ne sprečava grad da, pokretanjem projekta javno-privatnog partnerstva, posle linija na potezu 100 i 700, raspiše tender za linije na potezu 300, 400 i 500.
Banković tvrdi da će neke od njih pripasti upravo konzorcijumu Avala bus 500, sa kojim je grad raskinuo ugovor u junu, te da će GSP raspolagati sa mnogo manje autobusa nego privatni prevoznici.
„Primera radi, pre samo godinu dana GSP je radio sa 675 autobusa. Kada se ovo bude završilo GSP će raditi sa svega 370 autobusa, a privatni prevoznici, upravo recimo iz konzorcijuma Avala bus 500, koji sada rade sa nekih 55 autobusa, će dobiti čak 497 autobusa“, ukazao je Banković.
„Za sada se saradnja sa privatnicima nije dobro pokazala – iz dva razloga. Prvo, biraju se vrlo loši privatni prevoznici, jer su u međusobnom dogovaranju bez transparentnog tendera uz reket i korupciju prave takvi dilovi. Tako da, ako nam treba saradnja sa privatnicima, terba nam na potpuno drugačijoj osnovi, uz reformisani GSP“, izjavio je Nikola Jovanović direktor Centra za lokalnu samoupravu.
Tome nasuprot, GSP se, tvrdi Jovanović, devastira. Petog septembra, sa javnim otvaranje ponuda, odirgaće se, po svoj prilici još jedan čin tog procesa.
Koje je tvoje mišljenje o ovome?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare