„Umetnost tu da upozori – kako jedan sporazum za 10 godina postane nesporazum“

Vesti 20. apr 202308:01 0 komentara
N1

Umetnica Miljana Dunđerin iz Privatnog kulturnog centra Akvarijus iz Kosovske Mitrovice za N1 je predstavila izložbu "Tavan". Rekla je da je, pored toga što kritikuje kupoholičarski momenat, izložba opšta kritika 21. veka. "Koji nije svet umetnosti, ušli smo s ratovima i sukobima, i tako 22 godine kasnije stojimo, svuda u svetu. Umetnost jeste da u tim momentima bude tu da upozori kako to jedan sporazum za 10 godina postane nesporazum", kaže ona.

Reporterka N1 koja je razgovarala sa građanima Mitrovice o godišnjici Briselskog sporazuma kaže da uglavnom kažu da se i 10 godina kasnije susreću sa istim problemima – i dalje ne znaju koliko će moći da putuju sa svojim tablicama, ličnim dokumentima, strahuju za bezbednost… Oni koji nisu u mogućnosti da izvade kosovski pasoš, koji poseduju samo onaj koji izdaje Srbija, koji, iako izgleda isto kao onaj koji se izdaje u, na primer, Čačku, Beogradu, ali nema istu vrednost u šengen zoni, ista pitanja i dileme ih muče i danas.

Pročitajte još

Umetnica Miljana Dunđerin iz Privatnog kulturnog centra Akvarijus iz Kosovske Mitrovice predstavila je izložbu „Tavan“.

„Ovaj tavan pre svega predstavlja jednu izuzetno dobru kritiku današnjeg društva, kupoholičarskog društva koje je trenutno veoma in. Jeste kritika i svih tih sporazuma, jer su u međuvremenu postali nesporazumi. Izložba sadrži porodični album, fotografije koje su bile predložak za grafiku našeg studenta Stefana Baškoćevića, koji je rodom iz Štrpca. Izložba, pored toga što kritikuje kupoholičarski momenat, je opšta kritika 21. veka, koji nije svet umetnosti, ušli smo s ratovima i sukobima, i tako 22 godine kasnije stojimo, svuda u svetu“, kaže.

Umetnost, kaže ona, jeste da u tim momentima bude tu da upozori kako to jedan sporazum za 10 godina postane nesporazum.

„Za stvaralački proces jeste inspiracija gde postoje problemi, gde su najveće društvene, socijalne, psihičke krize u društvu, koje vladaju i u prošlosti su bile inspiracija za najveće umetnike i dela, tako je i danas. Nesporazumi nekad umeju čoveka da isprovocitaju, naročito umetnika, umetnici jesu bolesni od slobode, umetnost im je neka vrsta oružja da se bore za svoju slobodu. Ovakva mesta i jesu inspiracija“, kaže.

Govoreći o Mitrovici, rekla je da zna mnogo gore podeljene gradove u svetu.

„Ovaj prostor (kulturni centar) je uvek bio otvoren za sve koji dolaze s umetnošću. Ova scena preko Njujorka, pa svih gradova na Kosovu, Srbiji, regionu, uvek je primila umetnost, nikad nismo imali neku vrstu cenzure ko će ući u ovaj prostor, otvoren je za sve, svi su dobrodošli“, kaže.

Na pitanje o izjavama političara, kaže da „često pokušava da shvati zašto uopšte moramo da pričamo o ljudima koji su kratkoročnog roka trajanja“.

„Političari jesu kratkoročnog roka trajanja, a umetnici su neko ko stvarno ne umire, oni prenose iz generacije u generaciju, kada bi svet slušao umetnike, sigurna sam da bi bio mnogo lepši, pokret i promena kreće samo iz umetnosti. Svaku pravu revoluciju je pokrenula jedna mala grupa ludih umetnika“, kaže ona.

Autor izložbe je rekao da ovde predstavlja svoj tavan.

„Sam naziv nastao slučajno. Kao mali plašio sam se tog tavana, dok nisam otkrio taj magičan svet, nisam znao šta se gore dešava, popeo sam se jednog dana, kopkao, tražio, našao stare fotografije, miljee, televizore, sve to skicirao i kasnije pretočio u grafiku“, kaže on.

Pogledajte celo gostovanje u okviru emisije Newsnight:

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi ko će ostaviti komentar!