
Udružena prosveta Srbije (UPS) smatra da je „nezakonit i diskriminatoran“ način na koji se priprema odluka o produženju školske 2024/2025. godine.
Zbog toga zahtevaju da se obustavi produženje školske godine zasnovano na nezakonitim i nepotpisanim dokumentima, da se poštuju zakon i pedagoški principi, umesto „administrativnih improvizacija“, i da se „konačno prizna da obrazovanje ne može da se vodi bez ljudi koji ga stvaraju“.
U obrazloženju svojih zahteva podsećaju, da je Ministarstvo prosvete u više navrata napomenulo da je neophodno realizovati „dve trećine nastavnih dana“ kako bi školska godina bila važeća.
„Ova tvrdnja nema utemeljenje u važećem Zakonu o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, jer se u aktuelnoj verziji zakona ne pominje obaveza o broju nastavnih dana kao uslov za zaključivanje ocena ili završetak školske godine. Ovakvo proizvoljno tumačenje zakona pokazuje nespremnost Ministarstva da primeni zakone koje samo donosi“, ističu u saopštenju.
Mejl o produženju nastave nije zvaničan akt
Dodaju da mejl, koji je školama prosleđen kao osnov za produženje nastave nije zvaničan akt, jer nije potpisan, niti ima pečat Ministarstva prosvete, što ga, prema mišljenu Udružene prosvete Srbije, čini pravno neobavezujućim.
„U pitanju je obična preporuka, bez zakonske snage, a škole se dovode u poziciju da sprovode mere za koje nemaju institucionalno pokriće. Proizvoljni termini i oblici nadoknade časova samo dodatno oslikavaju haos u kome se naš obrazovni sistem nalazi. Isti učenici u različitim školama tretirani su nejednako, bez jasnih kriterijuma, čime se narušava princip ravnopravnosti u obrazovanju“, ukazuje UPS.
Prosveta se godinama urušava
Udružena prosveta Srbije tvrdi, da ovo nije prvi put da se „prosveta urušava ćutanjem i improvizacijama“.
„Ministarstvo nas je ućutkivalo tokom pandemije, tišina nadležnih je odjekivala posle tragedije u školi 'Ribnikar', njihovo ćutanje traje i tokom šestomesečnog vapaja najvažnijih nosilaca i korisnika sistema. Naše Ministarstvo prosvete ponaša se kao maćeha stavljajući učenike u neravnopravan položaj - probni maturski ispiti izvode se bez jedinstvenih standarda i regularnosti, školska godina proizvoljno traje u zavisnosti od onoga što je upisano u dnevnike, bez obzira da li su ti časovi postojali“, objašnjavaju.
Školska godina nije bila jednaka za sve
Napominju da ova školska godina nije bila jednaka za sve po obimu nastave, pristupu obrazovanju, psihološkom i socijalnom opterećenju učenika.
„Ne postoji realna mogućnost da se ona „izjednači“ administrativnim produženjem od nekoliko dana“, konstatuje UPS.
Upozoravaju da izostanak reakcije Ministarstva na zahteve studenata i učenika, selektivna primena mera, kao i "nedostojno ponašanje političkih predstavnika", daju mladima „najlošiji mogući primer“.
„Umesto da štiti obrazovanje, država koristi učenike kao taoce svojih političkih igara. Pozivamo sve prosvetne radnike, roditelje i građane da se usprotive ovakvom odnosu prema deci, znanju i školi. Ova školska godina je narušena, ali ne zbog nastavnika, učenika ili roditelja - već zbog nestručnosti i neodgovornosti onih koji su nadležni za vođenje obrazovne politike“, zaključuje Udružena prosveta Srbije u saopštenju.
Koje je vaše mišljenje o ovoj temi?
Pridružite se diskusiji ili pročitajte komentare