Vlada Srbije ekspropriše nepokretnosti na Slaviji zarad metroa koji tuda neće ni proći

Vesti 03. mar 202417:23 32 komentara
Slavija eksproprijacija
Zgrada koja će biti srušena zarad izgradnje promenade (Foto: N1)

Vlada Srbije donela je rešenje kojim je utvrdila javni interes za eksproprijaciju imovine u blizini Slavije, zbog izgradnje pešačkog koridora, odnosno promenade ispod koje je planirana podzemna trasa metro linije 2. Problem je, međutim, što po svemu sudeći, metro tuda neće ni proći.

Zbog gradnje pešačkog koridora na Slaviji, odnosno promenade ispod koje je planirana podzemna trasa metro linije 2, Vlada Srbije donela je rešenje kojim je utvrdila javni interes za eksproprijaciju, odnosno administrativni prenos nepokretnosti (zemljišta i objekata na zemljištu), objavila je Nova ekonomija.

Promenada će, kako se navodi, povezati ulice Svetozara Markovića i Kralja Milutina, odnosno park Manjež i Trg Slavija, između zgrade Narodne banke Srbije i stambeno-poslovnog kompleksa „Kings serkl rezidensiz“ (King’s Circle Residences) koji je trenutno u izgradnji.

Rešenje o utvrđivanju javnog interesa za eksproprijaciju je, kako se objašnjava, doneto saglasno informaciji o lokaciji od 10. marta 2022. godine, izdatoj od strane Sekretarijata za urbanizam i građevinske poslove Gradske uprave grada Beograda, i u skladu sa Planom detaljne regulacije bloka između ulica Nemanjine, Svetozara Markovića, Кralja Milana i Kralja Milutina.

slavija eksproprijacija 2 n1
Zgrada koja će biti srušena zarad izgradnje promenade (Foto: N1)

Da će tuda proći druga linija beogradskog metroa stoji i u Planu generalne regulacije (PGR) šinskih sistema u Beogradu. Linija 2 bi, prema PGR-u, niame trebalo da ide od Savskog trga do parka Manjež, gde je planirana metro stanica, a zatim ispod Trga Slavija do stanice Makenzijeva, gde bi se metro povezao sa sistemom BG:voza.

Ta trasa, prema informacijama Udruženja „Po meri metro“, međutim, više nije aktuelna.

„Tehnička komisija Grada Beograda za izgradnju metroa je usvojila izmenu plana metroa u delu trase preko Slavije, i (francuska kompanija) Ežis sada radi na projektovanju“, objašnjava za N1 Danilo Vukmirović iz „Po meri metro“.

Dodaje međutim, da u toku izrade idejnog plana promenade u blizini Slavije, trasa metroa, prema PGR-u, jeste prolazila pored zgrade Narodne banke Srbije.

Banka, kolektori, hidrotehnički tunel: Zašto metro ne može „kroz“ Manjež

Krajem 2022. godine, međutim, JKP Beogradski metro i voz raspisao je tender za izradu digitalnog topografskog plana za izmenjenu trasu linije 2 beogradskog metroa.

Prema tim izmenama, o kojima je izveštavao i N1, metro sa Savskog trga do Slavije ne ide ispod Manježa, već velikom devijacijom ispod istorijskog centra Beograda.

„Nova trasa metroa preko Slavije, koja još nije zvanično usvojena, prolazi u smeru Pionirski park – Karađorđev park, sa stanicom u ‘Mitićevoj rupi’. Dakle, zaobilazi pomenuti prostor oko NBS“, objašnjava Vukmirović.

Kao razlozi za ovakve izmene, prema pisanju eKapije, bili su navedeni negativni uslovi NBS za prolazak tunela neposredno uz objekat banke, negativni uslovi Infrastrukture železnica Srbije na povezivanju linije 2 metroa sa gradskom železnicom u planiranoj stanici Makenzijeva, ukrštanje trase druge linije metroa sa atmosferskim kolektorom u Resavskoj ulici i hidrotehničkim tunelom na Slaviji, postojeći i planirani kolektori u Južnom bulevaru, i novoizgrađeni i objekti koji su u fazi izgradnje na pozicijama planiranim za stanice Južni bulevar i Grčića Milenka.

N1 se obratio pisanim putem i JKP Beogradski metro i voz, sa pitanjem da li je definisana finalna trasa druge linije beogradskog metroa, ali nikakav odgovor do objavljivanja ovog teksta nismo dobili.

„Metro svakako ne može biti razlog eksproprijacije“

Osim toga što beogradski metro, po svemu sudeći, neće proći ispod nepokretnosti koje država ekspropriše, upada u oči i to da je za prvu liniju metroa bila raspisana jedinstvena javna nabavka izrade akcionog plana raseljavanja, a posao je dobila kompanija Arup. Sada se, navodno zarad druge linije metroa, raseljava i ekspropriše samo jedna tačka.

„Na osnovu informacija o izmenama trase metroa, sam metro, ako je eventualno i naveden ranije kao razlog, svakako ne može više biti razlog eksproprijacije u prostoru oko NBS“, naglašava Vukmirović.

Čemu onda urgentnost? Uprkos obećanjima vlasti da će prve dve linije beogradskog metroa biti završene do 2030. godine, radovi na izgradnji prve još nisu počeli (trenutno traju pripremni radovi na izgradnji depoa u Makišu), dok druga linija nije ni na vidiku.

Devastirani Bezistan već godinama čeka obnovu (Foto: N1)

Nije sporna namera da se urede javni prostori u Beogradu, ali je upadljivo i to što država izdvaja novac da raseli stanare na Slaviji, poruši objekte i izgradi novu promenadu, dok primera radi, trenutna rekonstrukcija Trga Nikole Pašića ne obuhvata prolaz Bezistan zbog, kako kaže predsednik Privremenog organa Aleksandar Šapić, imovinskih problema, jer je jedna trećina tog prostora u privatnoj svojini.

„Ne može da se uđe u rekonstrukciju dok se to ne reši… I on će doći na red, ali ne može sve odjednom“, poručio je Šapić tokom nedavnog obilaska radova.

Devastirani Bezistan, koji spaja Terazije sa Trgom Nikole Pašića u samom srcu Beograda, tako će morati da sačeka svoj red. Prioritetnije je, po svemu sudeći, šetalište između NBS i stambeno-poslovnog kompleksa koji gradi kompanija „Mezon rojal“ (Maison Royale) u suvlasništvu proslavljenog srpskog fudbalera Dejana Stankovića.

Maison Royal

U avgustu prošle godine, kada je najavljena izgradnja ovog kompleksa, medijima su dostavljene vizualizacije na kojima nema stambene zgrade koju je država u međuvremenu odlučila da ekspropriše.

Na njenom mestu prikazana je promenada.

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare