Čime se vozimo: Stari GSP autobusi se „budže“, novi sumnjivog kvaliteta

Vesti 08. dec 202221:3636 komentara

Evropska unija zabranjuje proizvodnju vozila na fosilna goriva, a gradski prevoz preusmerava na električna vozila, tramvaje i trolejbuse. Za to vreme gradska vlast u Beogradu zanemaruje vozila na struju i kupuje autobuse nepoznath turskih i kineskih proizvođača. Sindikalci nisu zadovoljni. A nisu samo javne nabavke autobusa od nepoznatih proizvođača problemi javnog gradskog prevoza. Bezbednost putnika je svakodnevno ugrožena, tvrde predstavnici sindikata. Oni navode da majstori ali i vozači neretko, kako se izrazio, „budže“ autobuse, kako bi prevezli putnike, i da takvi autobusi nisu tehnički ispravni. Međutim, vode se parolom: bolje išta nego ništa.

U vreme kada cena gasa raste, a njegova nabavke i dopremanje se dovode u pitanje, grad Beograd kupuje autobuse na gas turske firme BMC, iako nema izgrađenu gasnu stanicu za punjenje tih autobusa. Ivan Banković predsednik sindikata GSP Centar smatra da je tender bio namešten.

„Mi smo imali u uslovima tendera, da mora da konkuriše firma koja je predstavnik nekog proizvođača u Srbiji. Praktično tender nam je bio kao naslikan za turski BMC“, navodi Banković.

Razloge za sumnju budi sama istorija tendera. Prvi tender za nabavku 100 autobusa na gas bio je raspisan početkom marta 2021 u iznosu od 30 miliona evra. Grad ubrzo poništava tender i menja način finansiranja kako bi uštedeo 10% novca kroz povraćaj koji omogućava program „zelene linije“. U julu iste godine raspisuje novi tender za 34 miliona evra u kome dobija 10 odsto novca nazad, pa tako ispada da je grad u želji da uštedi zapravo potrošio više novca.

„Za 34miliona evra preko lizing kompanije je kupljeno oko 100 niskopodnih BMC turksih autobusa, i ono što je najgore je da smo svi znali da će taj tender da dobije turski proizvođač. Na osnovu čega ste to mogli da zaključite? Na osnovu uslova koji su postavljeni, izgleda i cene Takodje i na osnovu činjenice da od 2019 GSP kupuje samo turske i kineske autobuse odnosno BMC i Higer autobuse“, kaže Ana Gođevac iz Stranke slobode i pravde.

Nijedna država u Evropi ne kupuju vozila od tuirske firme BMC ali ova informacija nije sprečila gradske vlasti da joj daju primat u odnosu na renomiranog poljskog proizvođača Solaris. Njihove autobuse je GSP već kupio pre 10 godina, vozači tvrde da su odličnog kvaliteta ali Poljaci su odbijeni. Čak je i cena koju su nudili na tenderu bila niža od turskog BMCa.

„Bila je povoljnija u odnosu na turski BMC, međutim formalni razlog iz kog je ta ponuda odbijena je taj što je Solaris kao fabrika iz Poljske direktno konkurisao, a to nije učinio preko posrednika kao što je bio slučaj sa BMC- om, uslov tendera je da imate posrednika u Srbiji“, smatra Ivan Banković.

Zbog sumnji u zakonitost posla između grada Beograda i uvoznika turskih autobusa Republička komisija za zaštitu prava u postupcima javnih nabavki posao zaustavlja u avgustu. Prema odluci o Dodeli ugovora u koji smo imali uvid, Komisija je uvozniku postavlila pitanje da li može da potvrdi da nije vršio neprimereni uticaj na postupak. Uvoznik odgovara rečju – „ne“. I pored svega toga, grad potpisuju ugovor i kupuje autobuse iako za njih nije izgradio gasnu stanicu.

„Tako imamo situaciju da se vozila pune na Orlovači, Novim Banovcima, da prelaze nekoliko desetina KM dnevno po vozilu i gube vreme. Pri tom angažuju nam vozače, kojih inače n ema. Oni su praktično angažovani da van smene i van linija voze i tankuju van GSP-a“, napominje Ivan Banković.

Pored tuskog BMC-a čiji autobusi se nisu najbolje pokazali, kineski autobusi Higer drže rekord po količini kvarova, tvrdi Nikola Jovanović predsednik Centra za lokalnu samoupravu.

„Naše informacije su da trećina kineskih autobusa nije u funkciji i značajan deo turskih. Zbog čega? Trebalo je na tenderu uzeti bolje autobuse, drugo nije ugovoren kvalitetan servis jer su to neki dobavljači koji ovde nemaju razgranatu mrežu sa servisiranje autobusa i treće kontrola transparetnosti je jako loša“, kaže Jovanović.

„Taj podatak se menja iz dana u dan. Neka paralela je da trenutno imamo 25 kineskih autobusa van saobraćaja koji čekaju neki deo ili su imali neki nezgodu ili defektažu. To je zabranjavajuće jer ta vozila nisu prešla veliki broj kilometara i nisu toliko dugo u saobraćaju a da imaju tolike kvarove“, ističe Ivan Banković.

Nabavke ovakvih autobusa ugrožavaju bezbednost putnika, smatraju naši sagovornici .

„Kao što znate samozapljivala su se vozila na beogradskim ulicama jer nisu dobro održavana jer u to nije dovoljno ulagano. Osim toga povećane su nesreće za 6% u 2021 u odnosu na prethodne godine“, kaže Ana Gođevac.

„Tako da tehnička ispravnost vozila nije nesto na čemu se radi i insistira, a sve upravo zbog toga jer nemamo dovoljno vozila i onda moramo da pravimo kompromise. Naravno da to nije normalno i da ne bi trebalo da bude prakse, ali bojim se da jeste“, navodi Ivan Banković.

Nikola Jovanović ističe da je iste turske autobuse koje je grad Beograd platio skoro 350 hiljada evra po vozilu, GSP Novi Sad platio trećinu manje odnosno 260 hiljada evra po vozilu.

„Ceo početak ovog dila deluje kao što smo i najavljili, kao jedan debakl. Ja ne znam kome se ovo isplatilo, verovatno samo onima koji su direktno pregovarali, a onda se vraćamo na pitanje pre svega korupcije, a onda i zašto struka i GSP ne učestvuju u donošenju odluka, već samo neki gradski funkcioneri koji nisu poznati po čestitosti“, rekao je Jovanović.

I pored više telefonskih poziva, niko iz GSP-a nije želeo da stane pred naše kamere zbog, kako kažu, zabrane koju su doneli uprava preduzeća i gradska vlast. Uprava grada takođe polaže ispit ćutanja, pa na naša pitanja ni ovaj put nije odgovorila.

Komentari

Vaš komentar