„Danas vozovi ne saobraćaju“ – to „danas“ na ovoj pruzi traje – godinama

Vesti 30. jan 202312:45 2 komentara

Da li biste poverovali u saznanje da u jednom delu Srbije dan može da traje 24 sata, a u drugom, na primer, više od dve godine? Možda vas u tako nešto može uveriti priča o jednoj zaboravljenoj pruzi, za koju niko ne zna radi li zvanično ili ne, a koju godinama više niko ni ne spominje, čak ni nadležno železničko preduzeće kada smo ih prošle nedelje pitali.

Na krajnjem jugu Srbije – drugačije odrednice za vreme. Kada kažete „danas“, može biti da ste mislili i na i 2,7 godina, jer toliko dugo na šalteru zakatančene železničke stanice u Kuršumliji stoji obaveštenje da „danas“ vozovi ne saobraćaju zbog oštećenja pruge usled poplava.

N1

„Jedino gde sam voz video zadnji put je na televiziji, ovako nikako“, kaže Slavko Ilić, bivši odbornik i društveno-politički aktivista.

Ovde je, dakle, 2020, 24. jun i snega nema. Kao što ga nije bilo ni u decembru davne 1925, kada je od Doljevca u blizini Niša – do Prokuplja, pruga svečano puštena u saobraćaj. Četiri i po godine kasnije, izgrađen je i ostatak do Kuršumlije, a 6.7.1930, na velikoj svečanosti, prvi voz je stigao i u to mesto.

Devedeset i tri godine kasnije, na jednoj od stanica ispred Kuršumlije, kod sela Pločnik je 1947. godina.

N1: Koliko dugo ovde niste videli voz?

„Pa zadnjih… Ne znam, pet godina možda… Tri sigurno“, kaže Radiša Ristić, bivši radnik na održavanju pruge iz sela Bace između Prokuplja i Kuršumlije

Kaže, tada je poplava oštetila prugu malo ispred, kod sela Kondželj. Našli smo podatak da se to desilo 2020. godine.

Međutim:

„Ja sam bio čuo da je pruga u selu Kondželju završena“, kaže Ristić.

Da se uverimo, pošli smo put tog mesta. Kroz opustela naselja, polja, prema reci – nailazimo na bedem baš kao za prugu. Neobično, autom možemo na nasip. I taman kada smo pomislili da smo na krivom mestu, dolazimo do nečeg – reklo bi se nemogućeg.

Više nije nikakva „ekskluziva“ na jugoistoku Srbije da naiđete na prugu na kojoj nema pragova ili su polomljeni, gde bez problema možete da izvučete šrafove ili određene delove. Mnogo je veće čudo kada naiđete na prugu koja u jednom trenutku – nestaje.

To nas je povuklo da se vratimo „u rikverc“, da vidimo čega sve to nema što nam se svima prećutkuje. Jer, zvanično, ova pruga nije u rekonstrukciji. Nismo to čuli ni iz Vlade, ni od predsednika, koji najviše o tome priča.

Saznajemo nezvanično da kilometar i 600 metara koloseka – fali. Oko nasipa razbacani pragovi. Ista situacija i iza Kuršumlije pred ulazak na Kosovo. Kažu – skoro četiri kilometra pruge sklonjeno. Sklanja se odatle i stanovništvo.

„Karta je bila nekih 70 do 100 dinara, a taksi danas košta dve do tri hiljade. To je bio taj odnos. Naročito je ugrožen ovaj deo od Kuršumlije prema administrativnoj liniji sa Kosovom, prema Merdaru. Oni da dođu do lekara, da se pregledaju ili završe neke sitne poslove po Kuršumliji, njima treba pet hiljada dinara – odakle oni to da plate?! Jer pruga je išla iz Kuršumlije do Prištine. Nemar države je do te mere da se mi danas borimo za Kosovo, ‘busamo u grudi’ sa Kosovom, a Kosovo je odavde 25 kilometara. A, ovde se sve raspada, uništeno i narod odlazi odavde. Šta je sledeći korak“, pita Ilić.

Tako zaboravljena nekada udarna železnica Niš-Kuršumlija-Merdare, da godinama zaboravljamo i da pitamo.

„Mislim da je zadnji vozni red koji je postojao, bio 2021. godine. Za 2022. godinu taj železnički pravac je skroz izbačen, a koliko vidim, nema ga ni za 2023. godinu“, kaže Ljubiša Mitić, novinar iz Prokuplja.

Do njega smo stigli mrakom, trebalo je vremena za obići šezdesetak kilometara nečega od čega su, očigledno, svi digli ruke.

„Taj železnički pravac je zatvoren 2020. godine posle poplava. Posle je nekoliko meseci voz saobraćao od Niša do Prokuplja. Međutim, kasnije je i to ukinuto, ne znam zbog čega. Tokom dvehiljaditih godina bilo je nekoliko pokušaja da se voz ukine. Međutim, tada su ljudi iz Železnica nailazili na otpor. Čak su i gradonačelnici Prokuplja, Kuršumlije, Žitorađe razgovarali i uspevali da na neki način spreče da se voz ukine. Sada ova odluka da već dve godine nema voznog saobraćaja bukvalno prolazi nezapaženo. Pruga… Videli ste u kakvom je stanju“, kaže Mitić.

Oronuli mostovi, podglavljene šine, na deonicama „nagužvano“, staro, pusto.

U stanju je sličnom kao i one sa kojih na čitavom jugoistoku, sada već redovno, ispadaju cisterne natovarene opasnim materijama.

Samo je od Niša ka Kosovu „romantičnije“: kao u nekom vremeplovu, jer saobraćaja uopšte nema, pa nema ni ljudi koji bi prekrečili davne poruke.

Ideja o izgradnji pruge kroz Toplički okrug javila se u 19. veku. Prugu je tada bilo jako važno izgraditi kako zbog lokalnog stanivništva, tako i zbog veze centralne Srbije sa Kosovom.

Prvi deo, od Doljevca u blizini Niša – do Prokuplja, svečano je pušten u saobraćaj 27.12.1925. Bila je to velika svečanost.

Za četiri i po godine, izgrađen je i ostatak do Kuršumlije, a 6.7.1930, na velikoj svečanosti, prvi voz je stigao i u to mesto.

Prema raspoloživim podacima, pruga kroz Toplicu od Doljevca do Kuršumlije, dugačka je 56 kilometara i 200 metara.

Delimično je građena šinama koje su stigle iz Nemačke kao ratna odšteta i na kojima stoji 1908. i 1911. godina.

Te šine su uglavnom i dan danas na pruzi, čitav vek kako su postavljene.

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare