Zaštitimo Jadar i Rađevinu osudio najnoviju kampanju Rio Tinta: Obmanjivanje javnosti o bezbednosti projekta

Udruženje Zaštitimo Jadar i Rađevinu osudilo je danas najnoviju kampanju kompanije Rio Tinto za projekat "Jadar" "zbog agresivnog i obmanjujućeg marketinga koji zloupotrebljava kulturu, prirodu i iznosi neistinite tvrdnje o bezbednosti projekta".
Ta kampanja manipulativno koristi motive sprskog kulturnog nasleđa i tradicije, simbole prirode, ali i direktne, naučno neutemeljene tvrdnje o bezbednosti rudarskog projekta za poboljšanje svog javnog imidža, saopštilo je Udruženje.
"Za nas, koji živimo u Jadru i Rađevini, ova kampanja je duboko uvredljiva, cinična i predstavlja opasan pokušaj obmane javnosti, posebno kada je reč o sigurnosti projekta", poruka je članova Udruženja.
Oni su istovremeno osudili agresivni greenwashing (pranje imidža) i kulturnu manipulaciju, navodeći da kompanija naglašavanjem malih, pozitivnih društvenih projekata i tvrdnjama o "zajedničkom razvoju" sa prirodom, pokušava da prikrije ili umanji potencijalno katastrofalan uticaj svog rudarskog projekta na životnu sredinu, plodno tlo i zdravlje stanovništva.
Najnovija tvrdnja da "Moderan podzemni rudnik poput Jadra omogućava suživot sa poljoprivredom", jedan od bilborda koji je objavljen, predstavlja, kako navode iz Udruženja Zaštitimo Jadar i Rađevinu, direktno obmanjivanje javnosti.
U kontekstu rudarenja litijuma i bora, koje uključuje upotrebu velikih količina vode i hemikalija, ova tvrdnja je naučno neutemeljena i opasna, ističe udruženje dodajući i da ona ignoriše realne rizike od zagađenja vode, zemljišta i vazduha, koje bi direktno ugrozile biodiverzitet, poljoprivredu i život lokalnog stanovništva.
Udruženje je osudilo i bibord na kom piše "Osnažili smo 25 žena iz Loznice i Krupnja, da grade svoju nezavisnost kroz krojenje i šivenje", navodeći kako je neetičko korišćenje borbe za ekonomsku nezavisnost žena kao propagandnog alata i to za rudarski projekat.
Dodaje se da kompanija Rio Tinto zloupotrebljava borbu za ekonomsku nezavisnost žena, pa umesto da se one tretiraju kao punopravni akteri u donošenju odluka o životnoj sredini, svedene su na primaoce skromne korporativne pomoći koja služi kao štit od ekološke kritike, stvarajući lažnu dilemu da se oni koji se protive projektu "Jadar", ujedno protive i ekonomskoj nezavisnosti žena Jadra i Rađevine, što nije i ne sme biti dovedeno u vezu.
Udruženje zahteva od kompanija Rio Tinto, LOTEL i Loznice Info da odmah povuku sve sporne reklame i da se prestane sa korišćenjem lokalnih kulturnih motiva, slika prirode i, posebno, lažnih tvrdnji o bezbednosti u svojoj promociji.
Pozivaju se nadležne institucije Srbije kojima je Udruženje "Zaštitimo Jadar i Rađevinu" podnelo prijave, a pre svega Tržišnu inspekciju, Regulatorno telo za elektronske medije i nadležno tužilaštvo - da hitno ispitaju da li takvi oglasi krše Zakon o oglašavanju zbog obmanjivanja javnosti i etičkih standarda, da preduzmu najstrože mere, te počinioce kazne u skladu sa zakonom.
Nećemo dozvoliti da naša tradicija i kulturno nasleđe, naše žene, naša priroda i naša budućnost budu jeftin marketinški trik za prikupljanje poena. Posebno nećemo dozvoliti da se šire neistine o bezbednosti rudnika koji direktno ugrožava našu zemlju i naše živote, poručili su iz Udruženja.
Koje je vaše mišljenje o ovoj temi?
Pridružite se diskusiji ili pročitajte komentare