Sve češće se bela tehnika pokvari čim joj istekne garancija. Ipak, čini se da toj praksi ističe rok. Naime, nadležni odbor Evropskog parlamenta izglasao je predlog zakona kojim se zabranjuju ugrađeni kvarovi i programirano zastarevanje proizvoda, piše RTS.
Kada možemo očekivati da će novo pravilo početi da se primenjuje?
Kako piše RTS, čak 94 odsto građana smatra da su uređaji proizvedeni pre 20 godina trajali mnogo duže od uređaja koji su proizvedeni danas, pokazuje istraživanja sprovedeno u Hrvatskoj. To pitanje u fokus stavila je hrvatska poslanica Evropskog parlamenta Biljana Borzan, koja se od 2014. godine zalaže za zaštitu potrošača od ugrađenih kvarova.
Jovan Ristić iz Udruženja za zaštitu potrošača „Efektiva“ kaže da bi taj novi propis trebalo da uvede pet novina.
„Verujem da će jako da iznerviraju naročito ovde prodavce tehničke robe, jer se ovde po pravilu garancija izdaje za složenu tehničku robu“, kaže Ristić.
„Prvo, biće zabranjeno da se ugrađuju komponente koje ograničavaju trajanje uređaja i prodaju dobara za koju je dokazano da imaju ugrađeni kvar. Zatim tu ima niz novina u vezi sa rezervnim delovima, obezbediće se duže trajanje uređaja, lakša popravka i servisiranje i rezervni delovi za koje je ovde vrlo čest problem oko dostupnosti“, dodaje Ristić.
Jedna od novina je i da će proizvođači morati da upute kupce da li taj proizvod uopšte može da se popravi i ima li rezervnih delova za njega.
„Takođe, biće zabranjena prodaja dobara koja traži zamenu potrošnih delova ranije nego što je to nužno. Na primer, kada vam štampač signalizira da toner ističe, a toner još traje“, navodi Ristić.
Ističe i da se očekuje da tu novu direktivu evroparlamentarci usvoje u aprilu.
„Mi sada ne znamo kada je predviđeno stupanje na snagu, ali imajte na umu da to najpre treba da se prenese u unutrašnja zakonodavstva EU, a mi kao Republika Srbija smo dužni da uskladimo i našu praksu i naše zakone sa propisima EU, tako da će morati da se menja i domaći Zakon o zaštiti potrošača koji je već sada zreo za promenu zato što u njega mora da se ubaci i kolektivna potrošačka zaštita“, naglasio je Ristić.
Navodi da je naše tržište preplavljeno „robom koja vrlo brzo dođe do svog kraja“. Naveo je i svoj primer.
„Ja imam dva laptopa od kojih jedan traje 15 godina i onako stariji je i kabast, vrlo težak. On i sada posle 15 godina podržava ‘Vindouz 10’ i radi dobro, a imao sam laptop koji je bio kupljen 2016. godine trajao je do 2021. i samo je crkao odmah posle isteka garancije“, zaključio je Ristić.
Koje je tvoje mišljenje o ovome?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare